چگونه برند شخصی خود را بسازیم؟

تصویر پست
کسب و کار
  • 24 دی 1396
  • پسند
  • 0 دیدگاه

چگونه برند شخصی خود را بسازم؟

شاید سوالی باشه که در مرحله اول همه ما رو به فکر فرو ببره که آیا منم میتونم یک برند شخصی بشم؟ و بتونم از اسم خودم درآمدزایی کنم؟

در جواب باید بگم که در این مقاله میخوایم همین سوالات رو جواب بدیم و راه ساختن یک برند شخصی و مفهوم شرکت من را مطرح کنیم، شرکتی که در آن هر کسی مدیر خودش در نظر گرفته می شود و مهم ترین کار او رفتار نمودن همانند یک بازاریاب ارشد برای برند شخصی خودش است.

برند شخصی می تواند به عنوان یک مزیت رقابتی در نظر گرفته شود که به شما کمک می کند تا به اهداف و خواسته های شخصی خودتون، راحت تر دست یابید.

برندینگ شخصی مفهوم جدیدی نیست و اولین بار هم در سال 1997 توسط تام پیترز در قالب مقاله ای با عنوان " برندی که شما نامیده می شوید" مطرح گردید.

اما همیشه سوال های مهم تری در رابطه با اینکه چگونه برند شخصی خود را بسازم؟  و مهم تر از اون اینکه چگونه این برند شخصی را حفظ کنم و از آن درآمد زایی داشته باشم؟ مسائلی بوده اند که کمتر به آنها پرداخته شده و بی پاسخ مانده اند.

با یک تشبیه بسیار ساده شروع میکنم.

فرض کنید شما می خواهید یک میهمانی بزرگ را میزبانی کنید. مطمئنا کارهای زیادی برای هر چه بهتر انجام شدن این مهمانی انجام می دهید.

به عنوان مثال:

  1.  برای این مهمانی موزیک مناسب انتخاب می کنید.
  2. شاید برای این مهمانی دکوراسیون خاصی هم انتخاب کنید.
  3. اطمینان حاصل می کنید که غذا و نوشیدنی های فوق العاده را برای این مهمانی انتخاب کرده اید.
  4. همچنین مطمئن می شوید که خانه شما تمیز است!!

شما همه این کارهای لازم برای آماده سازی و میزبانی را انجام می دهید.

زمانی که روز مهمانی فرا رسید، هیچ کس در این مهمانی حاضر نمی شود!!!!؟؟؟؟؟

چرا هیچ کس نیامده است؟

بله، من میدانم که چرا کسی نیامده است.

دلیل آن این است که فراموش کرده اید که کارت های دعوت را ارسال کنید.!!!!

از این تشبیه استفاده کردم چرا که من معتقد هستم که هر کسی براستی ارمغانی برای این دنیا دارد، هرکسی استعدادی، توانایی، تخصص، دانشی دارد، اما اگر شما اینها را به بقیه نگویید، دانش تان را با دنیا به اشتراک نگذارید هیچ کس نخواهد فهمید که شما چه ارزش ها و هدیه هایی برای آنها دارید.

بعضی از فرهنگ ها ایده معرفی کردن خود یا بیان اینکه من در این کار واقعا خوب هستم را یک نوع تعریف از خود می دانند و خود ستایی تعبیر می کنند.

با اینکه هر فرهنگی و نظری قابل احترام است، اما بااین حال من معتقد هستم براستی بعضی از افراد دارای استعدادهایی هستند و شما شاید بهترین فرد برای انجام آن کار باشید که در صورت مطرح نکردن خود باعث صدمه زدن به جامعه شوید.

و اگر شما به مردم اجازه ندهید که شما را بشناسند بنابراین جامعه نمی داند که شما بهترین و مناسب ترین فرد هستید. بنابراین برندسازی شخصی یا بازاریابی خودتان البته به شیوه صحیح روشی است که می تواند از آن استفاده کرد.

برند شخصی به چه معناست؟

فرآیند ایجاد برند شخصی از چه مراحلی تشکیل شده است

در ابتدا، برای ساخت یک برند شخصی  فرد باید به درون خود بنگرد و ویژگی های متمایز کننده کلیدی و مهم خود را شناسایی نماید. پس از آن به تنظیم یک بیانیه برند شخصی بپردازد.

بیانیه تنظیم شده، باید انگیزاننده بوده و در آن چشم انداز، رسالت و هر آنچه به او وجه منحصر به فرد می دهد را مشخص نماید، و در انتها استراتژی لازم برای دست یابی به آنرا تبین نماید.

نکته مهمی که در برندسازی شخصی باید به آن توجه نمود، متخصص بودن در یک حوزه مشخص است. تخصص مفهومی بسیار مهم در بازاریابی شخصی است و به این معنا است که، یک بخش محدود از میان همه مخاطبان را انتخاب نموده و پیام خود را به آنها ارسال نماید. هر آنچه، بازار هدف انتخاب شده، کوچکتر و تعریف شده تر و پیام ارسالی نیز خاص تر و شفاف تر باشد، مسلما شانس موفقیت بیشتر خواهد بود.

برای برندسازی شخصی هیچ راه میان بری وجود نداشته و باید در این راه به اندازه کافی پشتکار داشت، چرا که این فرایند نیازمند صرف زمان و تلاش بوده و یک شبه حاصل نخواهد شد. در مجموع، می توان گام های لازم برای ایجاد یک برند شخصی تاثیرگذار را بدین صورت عنوان نمود:

  • تعریف هویت اصیل, که خودشناسی و آگاهی از نقاط قوت و ارزش های انگیزاننده را شامل می شود.
  • انتخاب بازاربکر, بیانگر یافتن جایگاهی مناسب در بازار هدف و میان مخاطبان مورد نظر می باشد.
  • شیوه متفاوت در اجرا, در واقع بیانگر ایجاد تمایز از دیگران می باشد که نیازمند خلاقیت و نوآوری بوده تا ویژگی منحصر به فرد ایجاد نماید.
  • انتشار, یا دیده شدن توسط مخاطبان هدف و برقراری ارتباط با آنها را در بر می گیرد.
  • حفظ و تکامل, تلاش برای حفظ و نگهداری برند با رویکردی تکاملی و رشد محور را بیان می کند.

 

دیگر مطالب مرتبط با این مقاله:

هفت درس جادویی که نگرش شما را به کسب و کارتان متحول می کند!

۱۰ ایده کارآفرینی اینترنتی با کمترین سرمایه اولیه


0 دیدگاه

برای ارسال دیدگاه باید کاربر سایت باشید
ارسال دیدگاه