تولید محتوای الکترونیکی آموزشی به روش اسکورم

تصویر پست
تولید محتوا
  • 07 خرداد 1397
  • پسند
  • 0 دیدگاه

تولید محتوای الکترونیکی چیست؟

تولید محتوای الکترونیکی مجموعه ای است که هدف آن آموزش یک یا چند بخش از محتوای درسی می باشد و می تواند شامل تصاویر، متون، فیلم ها و صدا ها باشد. البته که می توان هرکدام از تصاویر و یا متون و یا انیمیشن های مرتبط با یک موضوع درسی راجدا از مجموعه و به تنهایی یک محتوای آموزشی به شمار آورد .

تولید محتوای الکترونیکی دارای مفهومی گسترده است و بطور کلی به هر نوع محتوایی که از طریق رایانه قابل مشاهده و انتقال باشد، تولید محتوای الکترونیکی گفته می شود.

یک تولید محتوای الکترونیکی در ابتدا باید یک الگوی طراحی خوب داشته باشد، که البته در اینجا منظوراز طراحی، نقش و رنگ نیست ، بلکه مراحل ساخت مد نظر است و باید طوری طی شوند که ما را به هدف برساند.

دومین ویژگی یک تولید محتوای الکترونیکی خوب رساندن ما به هدف مورد نظر است.

  • گاهی هدف حل تمرین بدون حضور شما توسط مخاطب است و اگر محقق شود شما به هدف خود رسیده اید.
  • گاهی هدف از تولید محتوای الکترونیکی یادگیری گام به گام است و اگر مخاطب موفق به یادگیری شود هدف شما محقق شده است.
  • گاهی هدف این است که تولید محتوای الکترونیکی آماده کنید تا به جای پاورپوینت استفاده کنید. اگر این تولید محتوای الکترونیکی بتواند برای شما مفید واقع شود به شما به هدف خود رسیده اید.

مراحل تولید محتوای الکترونیکی آموزشی

تولید محتوای الکترونیکی آموزشی برای ارائه ی نمونه تولید کانتنت جهت دریافت سفارش تولید محتوای شامل چندین مرحله است:

1. طراحی که شامل موراد ذیل می باشد:

2. تولید اجزای مورد استفاده در تولید محتوای الکترونیکی است.

3.جمع بندی که شامل ساخت محصولی از قبیل: متن، عکس، انیمیشن، فیلم و صدا است تا به ارائه محتوا بپردازد.

4. انتشار یا ارائه محتوای الکترونیکی از طرق مختلف می باشد.

لازم به ذکر است که جهت فروش تولید محتوا تعرفه مصوب و خاصی وجود ندارد و محتوای تولید شده با توجه به میزان تخصصی بودن زمینه آن و نمونه تولید محتوا که به مشتری ارائه می شود قیمت گذاری خواهد شد.

چهار گام تولید محتوای الکترونیکی آموزشی

  1. جمع‌آوری محتوای آموزشی.
  2. آماده سازی آنچه جمع آوری شده.
  3. طراحی گرافیکی صفحات و سرفصل‌ها مطابق محتوای گردآوری شده.
  4. اتوران سازی محتوا.

دو الگوی طراحی محتوای آموزشی

  • الگوی عمومی طراحی آموزشی ADDI

1.تحلیل Analysis

2.طراحی Design

3.توسعه Development

4.اجرا Implementation

5.ارزشیابیEvaluation

  • الگوی طراحی MMS

روش های طراحی اولیه محتوای الکترونیکی

1- طراحی خطی محتوای الکترونیکی

۲- طراحی فهرستی محتوای الکترونیکی

3- طراحی ترکیبی محتوای الکترونیکی

ابزارهای تولید محتوای الکترونیکی

تولید محتوای الکترونیکی به صورتهای مختلف امکان پذیر است. برای مثال

  • تولید درس افزارهای آموزشی متناسب با موضوعات کتب درسی،
  • تولید سایر اجزای آموزشی،
  • تولید نرم افزارهای بازی، سرگرمی و آموزشی،
  • تولید نرم افزارهای پرورشی،
  • تولید نرم افزارهای آزمون گیر
  • و یا تولید نرم افزارهای بانک اطلاعاتی می تواند نمونه ای از ابزار های تولید محتوای الکترونیکی باشد.

تولید محتوای الکترونیکی اسکورم:

SCORM یک استاندارد جامع آموزشی و مختصر عبارت Sharable Content Object Reference Model که در برگیرنده یک مدل مرجع برای عناصر آموزشی اشتراک‌پذیر، یک محیط زمان اجرا (Runtime environment) و نیز یک مدل تراکمی محتوای آموزشی می‌باشد.

این مدل، در برگیرنده مجموعه ویژگی‌هایی است که تطبیق‌پذیری، دسترس‌پذیری و قابلیت استفاده مجدد را برای محتواهای آموزشی مبتنی بر وب فراهم می‌سازد. این استاندارد حاصل تحقیقات مؤسسات AICC، IMS، IEEE وAriadne بوده و استاندارد آموزش الکترونیکی مورد تایید اکثر مراجع آموزش الکترونیکی دیگر در ایران و جهان می‌باشد.

این بسته های محتوا یک فایل فشرده با پسوند zip هستند که هنگامی که آنها را از حالت فشرده خارج می کنیم ، باید فایل imsmanifest را ببینیم یعنی باید خود فایلها فشرده باشند نه پوشه محتوای فایلها.

به دلیل اینکه بسته های اسکورم باید به صورت تحت وب و مستقل از هر مرورگر استفاده شوند معمولاً در آنها از صفحات HTML با کد ساده استفاده می کنند و اگر احتیاج به فایل فلش ؛ فایل ویدئویی یا تصویر باشد ؛ کد لازم برای نمایش این موارد در این فایلهای HTML گذاشته می‌شود مثلاً اگر در یک بسته احتیاج به فایل فلش وجود دارد ؛ یک تگ Object در فایل HTML گذاشته می شود.

چنانچه این ساختار به صورت زنجیره ای است؛ امکان حرکت به سایر محتویات که در همان بسته اسکورم وجود دارند؛ باید از طریق همان فایل html وجود داشته باشد که این کار یا به صورت یک لینک به فایل بعدی یا در داخل فایلهای فلش به صورت فراخوانی یک فایل دیگر انجام می شود.

معمولاً چون ساختار یک بسته اسکورم به صورت درختی می باشد؛ معمولاً یک فایل شروع و تعدادی محتوای دیگر به صورت درختواره در اختیار کاربر قرار می گیرد که کاربر می‌تواند هر کدام از شاخه ها را برای ادامه کار انتخاب کند که البته ممکن است دسترسی به مرحله بعدی در محتوا منوط به مشاهده قسمت قبلی باشد که این کار توسط فایلهای فلش مدیریت می شود.

برای بسته بندی محتوا به صورت اسکورم هم از برنامه reload می توان استفاده کرد. این برنامه دو حالت پخش کننده و سازنده دارد که به ترتیب برای نمایش و ساخت بسته مورد استفاده قرار می گیرد. البته برای اجرای این برنامه ها باید Java Runtime بر روی کامپیوتر شما نصب شده باشد.

محتوای آموزشی

محتوای آموزشی الکترونیکی قادر است میزان یادگیری فراگیر را بالا ببرد و تجربه مفید و لذت بخشی از آموزش را برای او فراهم کند. به عبارت دیگر منظور ما از محتوای الکترونیکی تجربه جدیدی در قالب یادگیری الکترونیکی است.

امروزه یادگیری الکترونیکی در بسیاری از سازمان ها، مراکز علمی و دانشگاه ها برای ارائه مطالب جدید به افرادی که توانایی حضور فیزیکی در کلاس های درس و یا محل های آموزشی را ندارند قابل دسترس است، و این مراکز مطالب را به صورت آموزش های مجازی و به شکل چند رسانه ای در شبکه اینترنت فرا میگیرند تا علاقه مندان به علوم مختلف اقدام به یادگیری آن ها بدین شکل نمایند.

بدیهی است امکانات محتوای آموزشی الکترونیکی با امکانات موجود در کلاسهای آموزشی قابل قیاس نیست. با کمک نرم افزارهای موجود و استفاده از تکنیک‌های سمعی و بصری و ... می توان بسیاری از مسائل را به راحتی و به صورت ملموس برای دانشجویان و دانش آموزان شرح داد.


0 دیدگاه

برای ارسال دیدگاه باید کاربر سایت باشید
ارسال دیدگاه