8 چالش اصلی آموزش الکترونیکی و راه حل های آن

تصویر پست
آموزش آنلاین
  • 08 خرداد 1397
  • پسند
  • 0 دیدگاه

موانع آموزش الکترونیکی چیست؟

چشم‌ها را ببندیم و سال 2025 را تصور کنیم؛ سالی که پیش‌بینی شده 85 درصد از آموزش‌ها به‌ صورت الکترونیکی باشد. گویی موبایل، تبلت و شاید گجت‌های پوشیدنی و تکنولوژی‌های به‌روزتر دست به دست هم داده‌اند تا برخورداری از آموزش را آسان و آسان‌تر کنند.

آیا تا کنون به این نتیجه پی برده اید که مسائلی در راه موفقیت دانشجویان موسسه شما وجود دارد؟ آیا احساس می کنید که آنها نتوانسته اند با محتوای دوره ارتباط برقرار کنند؟ آیا آنها نتایج غیر قابل قبولی در آزمون های خود داشته اند؟ آیا شرکت آنها در کلاس درس کاهش یافته است؟  در این مقاله 8 مانع بزرگ مشارکت دانشجویان در فرآیند سامانه آموزش مجازی lms  و راه های مقابله با آنها را بررسی می نماییم.

موانع بزرگ مشارکت در فرآیند آموزش الکترونیکی

1- تجربه اندک در زمینه فناوری و آموزش الکترونیکی

تعدادی از فراگیران آموزش الکترونیکی را در فن آوری و تکنولوژی خلاصه می کنند و چون خودشان تجربه ای در زمینه های فناوری ندارند در آموزش مشارکت نمی کنند. آنها گمان می کنند این مدل آموزشی تنها برای کسانی است که با فن آوری سر و کار داشته اند، این مساله یکی از بزرگترین چالش های آموزش مجازی برای متخصصان در این حوزه است.

برای مقابله با این موضوع متد ها و  دستورالعمل هایی را به آسانی در اختیار کاربران قرار دهید و مطمئن شوید آنها می دانند چه کار می توانند انجام دهند! همچنین پیش از شروع دوره می توانید یک وبینار برگزار کنید، شیوه بهره وری از سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی را نیز می توان به شکل ویدئویی در اختیار فراگیران قرار داد.

2- تجارب نامناسب قبلی در زمینه آموزش الکترونیکی

همه خاطرات خوبی از دوره تحصیل خود ندارند! همین موضوع می تواند دلیلی برای شرکت نکردن آنان در دوره های آموزش آنلاین باشد. آن دسته از فراگیران که قبلا در دوره های آموزش الکترونیکی کسل کننده شرکت داشته اند از نظر روحی نمی توانند خود را مجاب به شرکت در دوره ها کنند. از قبل راجع به فواید دوره با آنها صحبت کنید، قبل از شروع آموزش بین آنان نظرسنجی و پرسشنامه پخش کنید تا بدانید مشکل آنها با دوره قبل چه بوده و یا حتی از این دوره چه می خواهند. راجع به مشکلاتی که در دوره قبلی داشته اند با آنان گفتگو کنید.

3- عدم انگیزه در آموزش سنتی و آموزش الکترونیکی

در دنیای ایده آل آموزش، همه زمان و توجه لازم برای یادگیری را دارند. آنها برای شرکت در هر دوره ای مشتاقند و انگیزه بالایی دارند. اما در واقع متاسفانه متخصصان آموزش الکترونیکی موانع متعددی را بر سر راه خود دارند، تنها زمانی می توانیم با این موانع برخورد کنیم که روش مقابله با آنها را بدانیم. حتما راجع به اهمیت انگیزه مطالبی خوانده اید. در عین اهمیت، یکی از بزرگترین چالش های آموزش ایجاد انگیزه است. کوچکترین مساله ای می تواند روی انگیزه دانشجویان اثرگذار باشد. یکی از بهترین راه های مقابله با انگیزه پایین، بازی سازی است. از طریق بازی ها، افراد را به شرکت در مباحث مشتاق سازید.

4- شناخت شخصی

متاسفانه برخی از کاربران ممکن است با افکار شخصی خود مشکل داشته باشند، به عنوان نمونه آنها ممکن است فکر کنند توانایی لازم برای شرکت در دوره را ندارند، این مورد سبب می شود آنها توانایی لازم را نداشته باشند تا به خوبی از دوره بهره ببرند، بهترین روش مواجهه با این موضوع شناخت و بررسی دانشجویان است. از فراگیران دوره های آموزش الکترونیکی سوالاتی درباره عقایدشان در مورد خودشان بپرسید تا باورهایشان را بدانید، آن ها باید بدانند افکار و باورهای منفی بر کارشان اثر بدی خواهد داشت.

 

5- تولید محتوای آموزشی پر چالش

ایجاد یک آموزش مطلوب به تعادل مطالب و محتوا بستگی دارد اگر خیلی آسان باشد، افراد کسل می شوند و اگر سخت باشد، از درس زده می شوند و خستگی بر آنها  چیره خواهد شد. شما باید فراگیرانتان را بشناسید و آنان را ارزیابی کنید تا سطح مطالب در سطح دانش آنان باشد، هدف شما دادن حس خوب یاد گرفتن به آنهاست تا بتوانید به موانع یادگیری الکترونیکی چیره شوید .

می توانید برای افزایش انگیزه، اهداف متفاوتی تعریف نمایید. بدین صورت آنها فرصت دارند تا خود را ارزیابی کنند و از موفقیت خود شادمان شوند.

6- پشتیبانی نامناسب

بعضی از فراگیران دوره های آموزش مجازی به طور خود به خود می آموزند اما برخی دیگر به راهنما نیاز دارند. آنها شاید نتوانند از سیستم بهره وری کنند یا محتوای آموزشی را مشکل بپندارند، بدون در نظر گرفتن اینکه شاگردان شما از چه دسته ای هستند، افرادی را برای راهنمایی و کمک به آنها مقرر کنید.

7- عدم مشارکت جمعی در دوره های آموزش الکترونیکی

از موانع آموزش الکترونیکی می توان به عدم مشارکت جمعی افراد در دوره های آموزش مجازی اشاره کرد. بعضی افراد به تنهایی در دوره های آموزش الکترونیکی شرکت می کنند و برخی دیگر علاقه مند به کار گروهی هستند، آنها می خواهند دانش خود را با کمک به دیگران افزایش دهند. یک شبکه اجتماعی بسازید و یا انجمن آنلاین برای مباحثه ایجادکنید تا اشخاص بتوانند با همدیگر آشنا شده، با هم سوال بپرسند، می توانید یک وبلاگ از عناوین مطرح شده درست کنید تا عقاید دانشجویان را هم بدانید.

8- خستگی فراگیر درحین دوره آموزش الکترونیکی

این مقاله بدون خستگی کامل نمی شود، وقتی فراگیران دچار خسته می شوند، تحصیل را کنار می گذارند و برای آنها وقت استراحت در نظر بگیرید. از فراگیران نظرسنجی بگیرید تا افراد اعلام کنند چه وقتی از درس خسته می شوند، به این شکل شما می توانید این مشکل را حل کنید.

 

چشم انداز پلتفرم مدیریت یادگیری الکترونیکی

بازار سامانه یادگیری الکترونیکی (ال ام اس) با محبوبیت ابزار آموزش الکترونیکی، رو به پیشرفت است و با حداکثر تقاضا روبروست. برخی از ویژگی های در حال توسعه سامانه آموزش مجازی به شرح زیر می باشد:

ارائه پلتفرم در بسترهای ابری به کمک نرم افزار آموزش از راه دور

همگام سازی بهتر با پلتفرم‌های نرم افزاری تعاملی و فریم ورک های پیام رسانی از طریق پیاده سازی برنامه آموزش مجازی با کمک سایت LMS

یادگیری در همه جا و همه زمان با همگام شدن با تکنولوژی های جدید از طریق یکی از انواع LMS از جمله lms شرکتی، lms سازمانی، lms دانشگاهی،lms  صنعتی و یا lms آموزشگاهی

در دنیای مدرن کنونی، از انواع سیستم های آموزش مجازی، پلتفرم‌های مدیریت یادگیری‌ای موفق خواهند بود که تعامل را افزایش دهند، تحت وب باشند و  طراحی آنها کاربر پسند باشند. از جمله دغدغه های تصمیم گیرندگان در مهیا کردن بسترهای مناسب آموزشی می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

انتخاب یک سامانه دانشگاه مجازی مناسب

انجام خرید lms موفق به گونه ای که قیمت ال ام اس در قیاس با نرم افزار آموزش مجازی رایگان، پشتیبانی تمام وقت داشته باشد و از نظر هزینه، قیمت lms و قیمت سیستم آزمون آنلاین مقرون بصرفه باشد.

اجرای موفقیت آمیز در پیاده سازی LMS

استفاده از نرم افزار lms فارسی سازی شده

امکان اجرای موفقیت آمیز آزمون آنلاین

این 8 مانع و راه حل مقابله با آن را همواره در گوشه ذهن خود داشته باشید تا بتوانید نرم افزار آموزش مجازی lms مهیجی را داشته باشید. اینگونه بهره وری آموزشی نیز افزایش خواهد یافت.

مقالات مرتبط با موضوع:

موانع آموزش الکترونیکی چیست؟

سامانه آموزش مجازی LMS

مزایای آموزش مجازی در آموزش کارمندان در سازمان

آموزش آنلاین چه چیزی برای ما دارد؟!


0 دیدگاه

برای ارسال دیدگاه باید کاربر سایت باشید
ارسال دیدگاه