حرف e در واژه آموزش الکترونیکی  e-Learning

تصویر پست
آموزش آنلاین
  • 06 تیر 1397
  • پسند
  • 0 دیدگاه

حرف e در واژه آموزش الکترونیکی  e-Learning از دیدگاه کاربران

ب. صرفه‌جویی در هزینه‌ها:

در آموزش الکترونیکی از هزینه‌های رفت وآمد و هزینه‌های مربوط به اساتید و مشاوران کاسته و از اتلاف وقت جلوگیری می‌شود. در این آموزش، دوره‌های آموزشی می‌توانند به جلسات کوتاه‌تری تقسیم شده و در عوض در روزها و هفته‌های بیشتری ارائه شوند. درآموزش الکترونیکی، مؤسسات کارمندان خود را دست نمی‌دهند و بازدهی کارکنان افزایش می‌یابد، زیرا به رفت و آمد در ساعات پرترافیک نیاز نیست.

  • پ. همکاری و تعامل:

راه حل آموزش الکترونیکی، همچون آموزش سنتی ،موجب تعامل بین دانشجو و استاد برای درک بهتر مفاهیم می‌شود بااین تفاوت که در بحث بین دو دانش‌آموز، دیگر اعضای کلاس می‌توانند بدون توجه به بحث، به ادامه آموزش بپردازند و ناگزیر از شرکت در بحث نمی‌شوند.فنون ارتباطات و تدریس در محیط Online، تعاملها را ممکن می سازد. تعامل در آموزش الکترونیکی در محیطهایی مانند اتاقهای گفتگو (Chat Rooms)، پست الکترونیک (e-Mail)، تابلوهای اعلانات (Bulletin Board) و غیره امکان پذیر است.

  • ت. یادگیری بدون واهمه:

دانشجویانی که در یک دوره Online ثبت نام می‌کنند، وارد محیط عاری ازریسکی (Risk Free) می‌شوند که می‌توانند در آن موارد جدیدی را آزمایش کنند و مرتکب اشتباه شوند بدون اینکه خود را در معرض قضاوت دیگران قرار دهند. این قابلیت ف به ویژه زمانی ارزش دارد که دانش آموزان یادگیری مهارت‌هایی نظیر تصمیم‌گیری و رهبری را تجربه می‌کنند. محیط عاری از ترس، قدرت اعتمادبه نفس و خلاقیت فراگیران را بالا خواهد برد.

  • ث. قابلیت انتخاب سطوح مختلف:

در آموزش الکترونیکی، دانشجویان با توجه به راهنمایی‌های انجام شده، می‌توانند سطوح و دوره‌های آموزشی مورد نیازشان را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انتخاب کنند. در هر مرحله از آموزش الکترونیکی که دانشجو احساس کند سطح مورد نیازش رابه درستی انتخاب نکرده است، می‌تواند با گذراندن مراحل لازم وارد دیگر سطوح دوره‌های آموزشی شود.

  • ج. سنجش سطح در هر مقطع:

در آموزش الکترونیکی، برای دانشجو، قبل از ورود به دوره آموزشی، یک مرحله آزمون در دوره انتخابی گذاشته می‌شود که دانشجو با توجه به اطلاعات قبلی خود و نتایج این آزمون، برای ادامه آموزش تصمیم می‌گیرد. به علاوه، در هر زمان از دوره آموزشی دانشجو می‌تواند در آزمون پایان دوره شرکت کرده و نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کند.

  • چ. آموزش به روز:

برای مؤسسات و شرکتهای تولیدی و آموزشی مسئله مهم تربیت نیروها با توجه به پیشرفت فناوری است تا آنها را برای ورود به بازارهای رقابت و کسب سود بیشتر آماده کنند.در آموزش الکترونیکی، مدیران آموزشی می توانند صفحات و محتواهای آموزشی خود را باتوجه به نیازهای جامعه و بازار کار ،لحظه به لحظه تغییر دهند در حالی که درآموزش سنتی مراحل بازبینی و تغییر محتوا، ماهها به طول می‌انجامد.

  • ح. شبیه‌سازی محیطهای آموزشی:

آموزش الکترونیکی قادر است تمامی محیطهای مختلف آموزشی را با توجه به نرم افزارهای گوناگون تولید کند و در اختیار کاربران قرار دهد. در این نوع آموزش، کاربران می‌توانند وارد جاهایی شوند که از نظر واقعی ورود به آنها سخت یا غیر ممکن است، یا از وسایل کمک آموزشی با توجه به نیاز خود بهره گیرند.

محدودیت‌ها

  • ١. هزینه اولیه راه اندازی و استفاده از تجهیزات رایانه ای نسبتاً بالاست.
  • ٢. ممکن است دانشجویان ، دانش رایانه ای کافی نداشته باشند که در این صورت باید دوره هایی را برای فراگیری دانش رایانه بگذرانند.
  • ٣. هزینه به کارگیری خطوط تلفن در آموزش ، بالا بوده و ممکن است پهنای باند کافی برای استفاده از روشهای مختلف آموزشی وجود نداشته باشد.
  • ٤. در مواردی لازم است که مدرسان با برخی از قوانین کپی برداری ، نحوه ارائه مطالب و دیگر موضوعات آموزشی آشنا شوند.
  • ٥. استفاده کنندگان از این آموزش امکان استفاده از موارد تجربی را نخواهند داشت.

این مقاله به کوشش جمعی از مهندسان و کارشناسان معاونت بهره‌برداری فنی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، سروش و با همکاری معاونت بهره‌برداری فنی نوشته شده است که اسامی آنان به شرح زیر است:غلامحسین خادم الحسینی (مدیر گروه)، داوود اتراکی، فرزاد پهلوانی، معصومه پیراسته علیرضا تاجر اردبیلی، هما درویش زاده، علی رضابخش، هما سیگاری، علی اکبر شایسته فر، آقای صباغی، عمران صالحی، مهدی علیجان قصاب، غلامعلی عمویی، تمنا فراهانی، ابراهیم مرتاضی

 

منبع مقاله


0 دیدگاه

برای ارسال دیدگاه باید کاربر سایت باشید
ارسال دیدگاه