فناوری های آموزش آنلاین مبتنی بر وب (بخش دوم)

تصویر پست
کسب و کار
  • 07 بهمن 1397
  • پسند
  • 0 دیدگاه

فناوری های آموزش آنلاین مبتنی بر وب

سیستم مدیریت یادگیری در دانشکده عالی اقتصاد

سامانه آموزش مجازی lms در دانشگاه ملی تحقیقاتی، بالاترین دانشکده اقتصاد (HSE) توسعه یافته است. هدف از این سیستم افزایش سطح و کیفیت متدولوژیک، آموزشی، پشتیبانی اطلاعات برای فرآیند آموزشی برای تمام شرکت کنندگان: دانشجویان، معلمان و مدیران دانشکده های مختلف است ونیز هدف LMS در دستیابی به اهداف زیر است:

فعال کردن شیوه های یادگیری در محیط فعال تمامی شرکت کنندگان؛

افزایش مشارکت فعال دانشجویان در فرآیند آموزشی؛

ایجاد شرایط برای تعامل فعال بین دانش آموزان و معلمان؛

بهبود مهارت های دیجیتالی معلمان و دانش آموزان.

اولویت دادن به مشاوره فنی و آموزشی نیست بلکه تعامل بهتر بین معلم-دانش آموز (T-S) و معلم معلم (T-T) است. این یک پیشنهاد فردی تر برای یادگیری و تدریس است. این سیستم به تولید، مدیریت و ادغام دانش در مدرسه عالی کمک مینماید. علاوه بر این، نرم افزار یادگیری الکترونیکی را می توان برای توسعه انواع مختلف محصولات آموزشی (به عنوان مثال، یک کتابخانه مجازی تست، برنامه تمرین واژگان تعاملی، دستور زبان فعالسازها، آزمایشگاههای زبان و غیره) و برای حمایت از نیازهای گروههای خاص استفاده کرد.

 

یافته ها نشان می دهد که به طور کلی، آموزش آنلاین به عنوان یک تکنولوژی مبتنی بر وب با وجود مشکلات کاربران هنگام کار با نرم افزار آموزش الکترونیکی به عنوان یک پلت فرم موثر برای همکاری در نظر گرفته می شود. معلم ها باید در اجرای موفقیت آمیز سیستم نقش حیاتی داشته باشند. نگرش مثبت معلمان به سیستم و آگاهی از امکانات آن به عنوان یک کل می تواند یک عامل حیاتی برای ادغام LMS موفق در ساختار دانشگاه باشند.

3. راه اندازی سامانه آموزش  مجازی مبتنی بر وب در سطح دانشگاهی درسطح خرد

پروژه های LMS: یک پلت فرم برای یک محیط یادگیری غیر رسمی اجتماعی

در مورد ما LMS محصولاتی هستند اما نه به عنوان ابزار اصلی، بلکه به عنوان یک پلت فرم داربست که برای همکاری در سطح خرد استفاده می شود. همانطور که توسط McLoughlin ((2002 داربست یک نوع حمایت از یادگیرنده است که به شیوه های گوناگون ارائه می شود و تعداد زیادی از نقش ها و مسئولیت ها برای دانش آموزان، استادان، مدرسان، کارشناسان و دیگر شرکت کنندگان در محیط آموزشی را اعطا می کند.

مطالعه موردی: VELL، ارتقاء دستور زبان، کلمات و Woerter

آزمایشگاه مجازی انگلیسی VELL در LMS ایجاد شده است و هدف آن ارائه یک دوره آموزشی زبان انگلیسی در سطح مقدماتی میباشد. این دوره ترکیبی از اشکال مختلف ICT (پادکست ها، وب سایت ها، سخنرانی ها، انجمن ها، واژه نامه های آنلاین، تست های تعاملی، فلش کارت ها، ویدئو و غیره) و به همین دلیل می تواند بخشی از یادگیری ترکیبی شرکت کنندگان باشد. شرکت کنندگان جوان تر (دانش آموزان) می توانند نقش فعال شرکت کنندگان در آموزش را از طریق سیستم انجمن ها و سایت های ویکی بازی کنند.

تعاملی دو زبانه آلمانی و انگلیسی فرهنگ لغت Woerter @ Words برای تمرکز توجه دانش آموزان به طور عمده در واژگان توسعه یافته است. این برنامه برای دانش آموزان روسی طراحی شده است که همزمان 2 زبان را در اختیار دارند: آلمانی و انگلیسی. ایده این است که تمرین یادگیری آلمانی را از طریق زبان انگلیسی انجام دهند.

کتابخانه تست گرامر LMS طراحی شده است تا بتوانید قوانین گرامر پایه را بفهمید و می تواند با توجه به گرامر ابتدایی و همچنین قوانین گرامری پیچیده، به هر دسته از زبان آموزان متصل شود.

اهداف پروژه عبارتند از:

1. پشتیبانی از آموزش زبان خارجی در دانشگاه با استفاده از محصولات LMS به نیازهای فردی یک مخاطب خاص از این دوره؛

2. کاهش روند تولید، پردازش و انتشار اطلاعات برای کلاسهای انگلیسی در زمان مصرف.

3. افزایش مشارکت شخصی دانشجویان در یادگیری در دانشگاه. این احتمالا برای ایجاد محیط یادگیری شخصی برای شرکت کنندگان برای داشتن سهم برابر در روند یادگیری با وجود فضای فردی خود و چرخه یادگیری هماهنگ کننده است. (معلم) فقط نتیجه عملکرد را کنترل می کند. اشکال از همکاری می تواند به شرح زیر باشد: دانش آموز، دانشجو، رایانه و معلم.

اعتقاد بر این است که LMS یک الگوی قابل انعطاف از تعامل است. مزیت این نوع انعطاف پذیری روبروشدن با چالش های خارجی و داخلی (عامل سن، تنوع فرهنگی، بی میلی روانشناختی و غیره) را امکان پذیر مینماید.

توجه ویژه ای به مزایای ارائه شده توسط چنین فن آوری ها و محصولاتی پرداخت شده است. مهم ترین مزایایی که آموزش الکترونیکی فراهم می کند می تواند به صورت زیر خلاصه شود:

آموزش نوآورانه با افزایش شفافیت، در دسترس بودن و انعطاف پذیری مشخص می شود؛

رویکرد فردی به آموزش و یادگیری مبتنی بر بازخورد سریع، خودمختاری فراگیران، انواع و همکاری؛

ارتباطات تعاملی با کمک انواع فرم ها، اجزا و فرمت های جدید مرتب شده است (لینک ها، پادکست ها، ویدئو ها، نظرسنجی های آنلاین، کلاس های الکترونیکی، کتابخانه های الکترونیکی و غیره)؛

مدیریت دانش مبتنی بر پردازش، ذخیره سازی و ارائه اطلاعات موثر؛

توسعه روانشناختی فراگیران مرتبط با تفکر خلاق، خلاقیت.

اشکال جدیدی از آموزش غیررسمی نیازمند رویکردهای جدیدی برای تعامل معلمان و دانش آموزان است. نقش معلم در جامعه اطلاعاتی پیچیده تر می شود، زیرا امروزه آموزش به معلمان با توانایی و مهارت های آموزشی برای ترکیب فن آوری های جدید با سنتی نیاز دارد.

اهدافی که با استفاده از اجرای پروژه های LMS به دست می آید را می توان به شرح زیر خلاصه کرد:

• آزمایش اثربخشی و پایداری یک پروژه جدید در LMS. این سیستم آموزشی ثابت می کند که درجهت نیازهای فردی و نیازهای کلی پروژه انعطاف پذیر است، به این دلیل که فرصت های بیشتری برای ارتباط از طریق خارج از خط، در جلسات آموزش خط، تعامل مبتنی بر وب رسمی و غیررسمی فراهم می شود.

• ترویج ICT به جامعه آموزش و پرورش. شایستگی دیجیتالی را هر کس می تواند به دست آورد و به روز کند. در این رابطه توجه زیادی در این دوره به افزایش مهارت های اساسی ICT پرداخت می شود.

• دستیابی به هدف استراتژیک عدالت و جامع در آموزش و پرورش در هر سطح. استقلال هر دانش آموز، انتخاب سرعت و زمان انجام تکالیف می تواند متنوع باشد. این برنامه همه را قادر می سازد بدون در نظر گرفتن شرایط شخصی، جسمی، اجتماعی یا اقتصادی، مهارت ها و توانایی های یادگیری الکترونیکی کلیدی را توسعه دهند.

این نوع تعامل دانش آموز و دانش آموز و همکاری همکار در سطح بین فردی راهدف قرارمیدهد. این ویژگی آن را متناسب با نیازهای یک گروه خاص و دانش آموزان فرد کمتر رسمی و بیشتر سفارشی مینماید. سطح تحصیلات کمتری از همکاری کمک می کند تا مناطق مشکل را در یک گروه هدف شناسایی کند و بازخورد فوری از طریق سیستم انجمن ها و وبلاگ ها رافراهم نماید. علاوه بر این، امکان استفاده از انواع فرم های الکترونیکی از متون با لینک ها، واژه نامه های تعاملی، در آزمایش خط، سخنرانی ها، پروژه ها را فراهم می آورد. معلمان می توانند انواع مختلفی از فعالیت های تعاملی و محصولات از کتابخانه های مجازی که به طور مشترک توسط منابع و منابع غنی شده است آزمایشگاههای زبان متمرکز بر یک منطقه مشکل خاص (مهارت گوش دادن یا نوشتن) به بحث گروهی ساده متمرکز شده است راایجاد نمایند. تدریس و یادگیری فردیت بیشتری را ایجاد می کند که دانشجویان احساس آرامش و خجالت بیشتری می کنند اما اعتماد به نفس بیشتر همراه با آرامش بیشتر دارند.

انتقاد در رسانه های اجتماعی

علیرغم مزایا و فرصت هایی که محصولات LMS ارائه می کنند، ما نمی توانیم برخی انتقادات را در خصوص رسانه های اجتماعی نادیده بگیریم. مشکلات در هنگام اجرای فن آوری های مرتبط با وب در موارد زیر می تواند درگروه های زیر مورد توجه قرار گیرد:

1. فن آوری (به عنوان مثال، قابلیت های ناکارآمد پلت فرم (اندازه، رابط، وابستگی به خوب اتصال اینترنت و غیره)

2. روانشناسی (مانع از زندگی واقعی زندگی اجتماعی، تحریف در روابط بین فردی، درگیری های شخصیتی، و غیره)؛

3. آموزش های مرتبط با کنترل محتوا و به اشتراک گذاری قدرت (عدم تمایل برای به اشتراک گذاشتن شخصی محتوا به دلیل تقلب، سرقت ادبی، قلدری؛ اطمینان از اطلاعات ارسال شده به یک همکاری پروژه زبان سبک و غیره)؛

4. آموزش (دشواری ارزیابی سهم فرد و ایجاد معیارهای ارزیابی، زمان، خلاقیت و اصالت و غیره).

4. شرایط آموزشی برای پیاده سازی فناوری های مبتنی بر وب در دانشگاه

ابزارهای آموزشی جدید نیازمند تعامل معلم و دانش آموز (T-S) باید تغییر کنند. یادگیری الکترونیکی باعث می شود زبان آموزان بیشتر مستقل شده و نقش معلم را تغییر می دهد. بنابراین، معلم در برنامه ریزی، اجرا، پشتیبانی، اصلاح و تطبیق یا تغییر تحویل دانش با توجه به نیازهای آموزشی ضروری میباشد.

نوع جدیدی از تعامل و ارتباطات معلم و دانشجو به این حالت "مکان مختلف، زمان متفاوت" است. نقش یک معلم پیچیده تر می شود: وی مسئولیت ایجاد، توسعه، ترکیب، هماهنگی، مشورت و اشتراک دانش با دانش آموزان رادارامیباشد. همانطور که آموزش امروزه به معلمان با توانایی و مهارت های آموزشی برای ترکیب فن آوری های جدید با سنتی نیازدارد، پیشنهاد شده است. رویکرد مشارکتی می تواند به عنوان وسیله ای برای تسهیل نه تنها توسعه حرفه ای خود معلمان باشد، بلکه ارتباطات آموزشی نیز باشد. از معلمان انتظار بیشتر میرود که توجه بیشتری به خودمختاری و استقلال دانش آموزان داشته باشند. رویکرد مشارکتی به عنوان یک تاکتیک تمرینی در تعامل موضوع و موضوع در سیستم آموزشی شامل حل مسائل مبتنی بر مشارکت و درگیر شدن دانشجویان بر اساس یکسان تلقی میشود. به دنبال نیکیتینا (2006)، ما معتقدیم که کاربرد رویکرد مشارکتی در تعاملات T-S به معنای:

1. حق داشتن دیدگاه خود در انجام وظایف و تکالیف؛

2. مشاوره، به دنبال توافق بین معلم و دانش آموزان؛

3. ارتباطات آموزشی براساس همبستگی و تحمل و مشارکت داوطلبانه.

استفاده ازاین رویکرد اگر شرایط خاص آموزشی ایجاد و نگهداری شود موثر خواهد بود. اولا اولویت دادن انگیزه معلمان و دانش آموزان برای تعامل و همکاری است. بدون ایجاد یک روابط دوستانه با گروه هدف و درون گروه در سطح خرد (غیر رسمی) معلم بعید است انتظار هر نتیجه مثبتی را داشته باشد.

5. نتیجه گیری

فن آوری های مرتبط با وب کمک می کند تا شفافیت، در دسترس بودن و انعطاف پذیری آموزش را افزایش دهند، راه مناسب تدریس و یادگیری به دلیل بازخورد سریع، استقلال یادگیرندگان و همکاری، پردازش موثر، ذخیره و ارائه اطلاعات را بیابند. تعلیم دهندگان نگرش های مثبت نسبت به آنها دارند، اول به تاثیر انگیزه های قوی اعتقاد دارند که بر دانشجویان تاثیر می گذارند و به دنبال یافتن رویکرد فردی به هر شرکت کننده آموزشی هستند، فرایند به عنوان مبنای تعامل در محیط آموزشی است. معلمان از مشکلات و چالش ها آگاه هستند، آنها باید در حین اجرای فن آوری های جدید در شیوه های یادگیری مواجه شوند، اما معتقدند که مزایا بیش از  جنبه های منفی و مشکلات است. یکی از راه های ممکن برای غلبه بر مشکلات در حالی که فناوری های مرتبط با وب را در اختیار دارد، سیستم سنتی آموزش و پرورش به طور کلی و آموزش زبان خارجی به طور خاص ترکیب ترکیبی از اجزا و تکنولوژی های یادگیری الکترونیکی با رویکرد مشارکتی به تعاملات T-S است. فن آوری های مبتنی بر وب می تواند به عنوان فن آوری های انگیزشی ابزار جذاب به شناختی، عاطفی و تعامل رفتاری دانش آموزان طبقه بندی شود که با ویژگی هایی مانند نوآوری، استفاده آسان و به اشتراک گذاری، کنترل محتوا، تقاضای انگیزشی و غیره موردنظرقرارمیگیرند.

منبع : pafcoerp.com


0 دیدگاه

برای ارسال دیدگاه باید کاربر سایت باشید
ارسال دیدگاه