دلایل اهمیت نرم افزار آموزش مجازی lms (بخش اول)

تصویر پست
کسب و کار
  • 28 بهمن 1397
  • پسند
  • 0 دیدگاه

دلایل اهمیت سامانه آموزش مجازی lms (ال ام اس) 

سامانه آموزش مجازی LMS  و وب کنفرانس  بافراگیر شدن موضوع فناوری کامپیوتر و استفاده از بستر اینترنتی، موضوع وب کنفرانس یا جلسات آنلاین مطرح شده است. بطویکه نرم افزار LMS مدیریت و آرشیو اطلاعات و محتوا و ارتباط آفلاین را بعهده دارد و سیستم وب کنفرانس برای جلسات آنلاین و وبینارها کاربرد دارد اما تلفیق این 2 سیستم عملکرد و اثربخشی آموزش الکترونیکی را به شکل چشم گیری افزایش می دهد

سامانه آموزش مجازی LMS (ال ام اس) و وب کنفرانس Web conference همسویی با توسعه جهانی و همگامی با فناوری روز مطابق استانداردهای موجود امری لازم و اجتناب ناپذیر می نماید.

از سوی دیگر، ظهور فناوری اطلاعات و الکترونیکی شدن اطلاعات و انتقال آن در جهان، منجر به ایجاد بستر و زمینه های لازم در عرصه هایی نظیر آموزش مجازی و تجارت الکترونیک شده که مفهومی خاصی به دهکده جهانی، بخشیده است. این سیر فزاینده فرآیند روبه رشد، مجالی برای اهمال و کوتاهی کشورها در زمینه یاد شده باقی نمی گذارد. تکنولوژی های جدید اطلاعات و ارتباطات نقش مهمی در ارائه ی آموزش و یادگیری بر عهده دارند، که البته به طرق مختلفی از آنها یاد می شود.

یکی از این فناوریها، آموزش مجازی و وب کنفرانس VC است. یادگیری الکترونیکی شامل ارائه محتوای آموزشی و تجربیات اساتید مجرب هر رشته، از طریق فناوری الکترونیک به فراگیران علاقمند است که این فراگیران می توانند در هر نقطه از جهان از آن بهره مند شوند.

نظریه های متعددی در رابطه با آموزش مجازی و وب کنفرانس Web conference در دنیا مطرح است. از جمله این نظریه ها عبارت است از نظریه IT ۲۰۰۰ سنگاپور ( سال ۱۹۹۶)، ارنست فراس و همکاران که در مورد محتوای کلاس های مجازی مطالعاتی انجام داده اند، سارا منت نظریه پرداز اتریشی معتقد است که با روی کار آمدن اصول تدریس مجازی همه انسان ها در هر جای دنیا می توانند از کلاس های آموزشی بهره مند شوند (۱۹۹۸)، کورن سولیز با بررسی کلاس های مجازی و کلاس های سنتی نظریه معروف کلاس بدون سقف خود را ارائه کرد.

آنچه مسلم است سامانه آموزش مجازی LMS و وب کنفرانس Web conference در آینده سراسر دنیا را فرا خواهد گرفت و مهم است که ما در این فرآیند جز آخرین ها نباشیم. در این مقاله سعی می کنیم اهمیت و جایگاه آموزش مجازی را بررسی نماییم.

بیان مسئله:

تلاش انسانها در قرن بیست و یکم برای کسب قابلیت های لازم برای زندگی، که مملو از فناوری اطلاعاتی و ارتباطی است، باید در جهت افزایش روز افزون دانش کاری و فناوری نوین باشد.

مهمترین شاخص توسعه هر کشور، بر اساس میزان تولید، توزیع و مصرف اطلاعات در آن تعیین می گردد. آموزش مجازی و وب کنفرانس VC وسیله ای است که انسانها را در رسیدن به این هدف یاری می رساند. با استفاده از آموزش مجازی می توان خیلی سریع و راحت به خودآموزی پرداخت. در عرصه آموزش مجازی می توان فرصتهایی یافت که ارائه مفاهیم و مطالب درسی را با استفاده از امکانات کمک آموزشی دیداری و شنیداری پیشرفته، بسیار غنی و جذاب نمود. انعطاف پذیری این نوع آموزش، محیط آموزشی مناسبی را برای افرادی که به دلیل تعهدات شغلی یا شخصی قادر به شرکت کردن در یک کلاس رسمی نیستند، فراهم می آورد. در این شیوه آموزش با استفاده از فناوری روز در امر تعلیم و تربیت و بهره گیری از اساتید مجرب می توان گامهای مؤثری در زمینه آموزش همگانی و ارتقاء سطح دانش جامعه برداشت.

نرم افزار آموزش مجازی LMS و وب کنفرانس web conference چیست؟

سامانه آموزش الکترونیکی LMS را مترادف با واژه   E-learning system در نظر می گیریم. آموزش مجازی و وب کنفرانس  نوع خاصی از آموزش از راه دور است که در آن با استفاده از تکنولوژی های مبتنی بر وب و با استفاده از بسترهای انتقال مانند اینترنت یا اینترانت، با استفاده از ابزارهایی مانند Multimedia، انیمیشن و شبیه سازها در یک محیط تعاملی مجازی به ارایه آموزش یا بازآموزی می پردازیم. نکات مهم که باید در این سیستم آموزشی در نظر گرفته شوند شامل:

۱-وجود فاصله فیزیکی بدون محدودیت میان معلم و دانش آموز

۲- عدم وجود محدودیت زمانی در آموزش

۳- آموزش برای هر فرد با هر شرایط خاص سنی و جسمی است.

تفاوت های آموزش مجازی و آموزش سنتی:

در سیستم های سنتی آموزش نقش معلم به عنوان یک محور در ارایه محتوای درسی قرار دارد معلم محور)، در حالی که در آموزش مجازی بر خلاف آموزش سنتی محوریت بر خودآموزی دانش آموز استوار است (دانش آموز محور).

در آموزش سنتی نگرش عمده به آموزش ها و مهارت های فردی است در حالی که در آموزش مجازی نگرش بر توسعه مهارت های اجتماعی افراد است. آموزش سنتی روحیه رقابت را در دانش آموزان ایجاد می کند و گاه این روحیه تبدیل به روحیه حسادت می شود که پیامدهای اجتماعی خاص خود را دارد. در حالی که در آموزش الکترونیکی با توجه به بستر و محیط تعامل می توان به سادگی روحیه مشارکت و کار گروهی را در دانش آموزان ایجاد کرد. این به خاطر وجود یک منبع عظیم پژوهشی (اینترنت) است که به سادگی در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد و امکان انجام هرگونه کار پژوهشی به صورت گروهی را برای آن ها فراهم می کند. به علت دسترسی به اینترنت محتوای درسی نیز دارای انعطاف زیادی است، معلمان می توانند به راحتی با استفاده از این منبع مطالب درسی خود را بروز کنند، در حالی که در آموزش سنتی منابع محدود و در حد چند کتاب است که تجدید و بازنگری در محتوای آن ها شاید سال ها طول بکشد. نکته دیگر در آموزش مجازی استفاده از ابزارهای مولتی مدیا و شبیه ساز در فرآیند آموزش است که به دانش آموز اجازه می دهد تا واقعیتی مجازی از آنچه را که قرار است بیاموزد لمس کند، حال آنکه ما در آموزش سنتی فقط با چند صفحه عکس یا متن و یا در نهایت طی یک یا دو جلسه آزمایشگاهی می توانیم به آموزش بپردازیم.

با توجه به نوع فناوری که استفاده می شود نوع نگرش به کلاس و معلم نیز به عنوان ستون های اصلی آموزش تغییر خواهد کرد. اگر در گذشته کلاس های درسی به صورت یک سخنرانی توسط معلم یا در بهترین حالت به صورت سوال و جواب برگزار می شد، اکنون کلاس درس مجازی محیطی کاملا تعاملی میان دانش آموزان است که معلم در این محیط تبدیل به یک ناظر و تولیدکننده توفان ذهنی در مغز مخاطبان خود شده است و دیگر مدرس یک مطلب خاص نیست بلکه راهنمای خودآموزی دانش آموزان است. در کلاس درس سنتی اگر ما از لحاظ مکان، زمان و هزینه محدودیت برگزاری داشتیم در کلاس مجازی چنین محدودیتی نداریم. دفعات برگزاری کلاس برای یک یا چند نفر نه هزینه بر است نه مکان اختصاصی لازم خواهد داشت و نه زمان ویژه ای را می طلبد یعنی دانش آموز تا زمانی که مطلب را متوجه شد می تواند مطالب آن جلسه آموزشی را تکرار و مرور کند.

اهداف آموزش مجازی:

- برگزاری صحیح و مدیریتی مراحل آموزش

- بررسی و کنترل کمی و کیفی دوره ها

- صرفه جویی در زمان و هزینه

- برداشتن محدودیت زمانی و مکانی

- اشتراک گذاشتن داده ها.

- استفاده مجدد از محتوای آموزش

ویژگی های آموزش مجازی

- جدایی یادگیری از یاددهنده از نظر فیزیکی

- دخالت یک سازمان آموزشی در فرآیند یاددهی – یادگیری

- استفاده از فناوریهای جدید به ویژه فناوری ارتباطی

- نبودن کلاسهای یادگیری جمعی منظم و هم از لحاظ مکانی و فراهم کردن زمینه های یادگیری

  • مزایا و ضرورتهای استفاده از آموزش مجازی و وب کنفرانس web conference

وجود ویژگیهای منحصر به فرد در آموزش مجازی در دهه های اخیر موجب افزایش تقاضای یادگیرندگان و مراکز ارائه خدمات آموزشی برای به کارگیری این روش آموزشی در جهان شده است. مزایای زیر بخشی از جذابیتهای استفاده از آموزش مجازی و وب کنفرانس  است.

- نداشتن محدودیت مکانی و زمانی

- محدود نبودن ظرفیت پذیرش

- در نظر گرفتن استعداد های فردی

- گسترش فرهنگ یادگیری مستقل

- استفاده از مدرسان مجرب در حوزه های گسترده تر

- انعطاف پذیری در اصلاح و تغییر محتوی

- افزایش سرعت، آموزش

- کمک به حفظ محیط زیست

- کاهش ترافیک

- کاهش آلودگی های هوایی و صوتی

- کاهش نیاز به فضای بسته و کالبدی ( مکانهای حقیقی)

- مقرون به صرفه بودن

- استفاده از اساتید مجرب و آگاه به این روش آموزشی

- بهره گیری از ابزارهای فناوری نظیر اینترنت و انواع نرم افزارهای آموزشی

- گسترش پهنای باند مخابراتی

- در دسترس بودن تجهیزات رایانه ای و اینترنت در شهر های مختلف

- تدوین محتوای مناسب آموزشی ( محتوای دیجیتالی)

- ایجاد زیر ساختارهای مناسب برای گسترش این نوع آموزشها

- ایجاد نگرشهای آموزشی جدید مبتنی بر تکنولوژی و فناوری اطلاعات و ارتباطات و از بین بردن نگرش سنتی نظام آموزش و پرورش

- اختصاص بودجه ای خاص جهت آموزش نیروهای ماهر و متخصص و پشتیبان طرح

اهمیت آموزش مجازی lms

همچنین در راه گسترش آموزش های مجازی ابزارهای زیر مورد نیاز است:

- ابزارهایی برای برنامه ریزی و سیاست گزاری آموزش

- ابزارهایی برای طبقه بندی سطوح آموزشی

- ابزارهایی برای آموزش و کسب دانش به وسیله سیستم

- ابزارهای ارزیابی

- ابزارهایی برای اشکال زدایی و اصلاحات در دانش

- ابزارهای راهنمایی

- ابزارهای ارائه به شکل چند رسانه ای و ابرمتنی

- ابزارهای شبکه و استفاده از راه دور

- ساز و کارهای حفاظتی

منبع : pafcoerp.com


0 دیدگاه

برای ارسال دیدگاه باید کاربر سایت باشید
ارسال دیدگاه