مراکز آموزش مجازی رایگان در جهان

تصویر پست
آموزش آنلاین
  • 28 بهمن 1397
  • پسند
  • 0 دیدگاه

مراکز آموزش مجازی رایگان در جهان

 آموزش مجازی رایگان همانطور که از نامش پیداست هیچ هزینه ای ندارد و هیچ پیش شرطی را هم نمی خواهد فقط کافی است دسترسی به اینترنت وجود داشته باشد. داشتن علاقه مهم ترین ملاک در این شیوه ی آموزشی است. اینگونه آموزش ها که به شیوه ی دوره های آموزش رایگان در اختیار دانش جویان قرار می گیرد، هیچ مجوز رسمی لازم ندارند.

تاریخچه سیستم آموزش مجازی رایگان

تاریخچه سامانه آموزش مجازی در حدود 14 سال پیش از سمت شرکت فناوری ماساچوست ارائه شد و بعد از آن سایر دانشگاه ها نیز این الگو را به کار گرفتند. هم اکنون صدها کالج و موسسه عالی و دانشگاه ها که کلاس مجازی، مواد درسی دانشگاهی خود را به صورت رایگان به علاقه مندان ارائه می دهند.

زمانی نه چندان دور جهت تحصیل مسیری جز دانشگاه نداشتید و برای پذیرش در دانشگاه به ویژه در کشوری مانند ایران چاره ای نداشتید که از سد بزرگی به نام کنکور بگذرید. دوره های آموزش آنلاین موقعیت مناسبی است برای کسانی که در شرایط عادی امکان دسترسی به دوره های جدی و سخت آموزشی ندارند. اگر به هر علتی نمی توانستید در امتحان سراسری کنکور شرکت یا پذیرفته شوید، مجبور بودید  تا خودآموز باشید و خودآموزی، در زمینه های چون ادبیات و یا هنر اگرچه گاه می‌توانست نتیجه خوبی به بار آورد ولی در زمینه هایی که به تخصص‌های خاص احتیاج داشت مطمعنا به مشکل بر می‌خوردید و باید هزینه های سنگینی را برای یادگیری این تخصص می پرداختید.

رسیدن به درجات بالا در رشته‌های دانشگاهی و علوم متفاوت بسیار دارای ارزش است اما گاهی به علت هزینه‌های گزاف آن، امکان تحصیل در مراتب بالا ایجاد نمی‌شود. خوشبختانه امروزه با گسترش تکنولوژی‌های ارتباطی شما می‌توانید هز چیزی را به شکلی تقریبا سازمان یافته و درست و البته رایگان فرا گیرید.

تعامل در سامانه یادگیری الکترونیکی نوعی دوره آنلاین با قصد دسترسی آزاد بر پایه وب و مشارکت افراد در مقیاس بزرگ است. به گفته کارشناسانی که در زمینه شبکه اجتماعی فعالیت می کنند، سامانه آموزش مجازی LMS اتصال شبکه های اجتماعی را کامل می کند. این گروه از آموزش های ایجاد شده باعث تعامل فعال چند صد تا چند هزار دانش آموز می شود که با توجه به اهداف ، دانش قبلی و مهارت های یادگیری و منافع مشترک مشارکت آنها برنامه ریزی شده است.

آموزش مجازی رایگان، همانگونه که از اسمش مشخص است هیچ هزینه ای ندارد و هیچ پیش شرطی را هم لازم ندارد فقط کافی است امکان دسترسی به اینترنت وجود داشته باشد. داشتن علاقه کافی مهم ترین فاکتور در این متد آموزشی است. اینگونه آموزش ها که به طریقی دوره های آموزش رایگان در اختیار دانش جویان قرار می گیرد، هیچ مجوز رسمی لازم ندارند.

ویژگی های آموزش مجازی رایگان

به طور کلی هر آموزش مجازی رایگان دو ویژگی مشترک دارند:دسترسی آزاد : شرکت کنندگان در این دوره ها نیاز به ثبت نام در مدرسه یا موسسه یا دانشگاه ندارند و نیازی به پرداخت پول هم ندارند.مقیاس پذیری : در دوره های سنتی یک درس برای تعداد محدودی از دانش آموز و معلم تعریف می شود ولی گُستردگی فناوری آموزش الکترونیکی می تواند تعداد نامحدودی از شرکت کنندگان را پشتیبانی کند.پیشرفت‌های اخیر در فناوری ویدیو، شبکه‌های اجتماعی و نرم افزارهای صوتی تصویری و تعاملی به دانشگاه‌ها این امکان را می‌دهند تا این دوره های درسی گستردۀ اینترنتی را به عنوان راهی برای رساندن امکان تحصیل به مخاطبان گسترده با کم ترین هزینه یا بدون هزیه ارائه کنند.

در اینجا به چند مرکز اشاره می کنم که می توانید در آن ها از انواع آموزش مجازی رایگان بهره مند شوید :

مراکز ارائه دهنده آموزش مجازی رایگان

MIT OpenCourseWare

MIT : از اولین گروه‌های ارائه دهنده منابع آموزشی رایگان است که اطلاعاتش را نزدیک به ده سال است که در اختیار عموم قرار می دهد. دانشجویان اینترنتی دانشگاه MIT مدرکی از دانشگاه کسب نخواهند کرد و در عین حال هیچ تماسی نیز با آن نخواهند داشت اما بدون حضور یافتن در این دانشگاه که در ماساچوست آمریکا واقع است، امکان یادگیری رشته‌های مختلف آن را خواهند داشت. تمامی محتوای دروس ارایه شده در این دانشگاه بر روی سایت قرار می گیرد و تا حد امکان تلاش گردیده که کیفیت محتوای مطالب و ویدیو ها خوب باشند.دانشجویانی که در کلاس های مجازی شرکت می‌کنند به لحاظ دسترسی به محتوا هیچ تفاوتی با دانشجویان ثبت‌نام کرده ندارند و در حقیقت مطالبی که برای اشتیاق دانشجو به بیشتر آموختن در این دوره‌ها گنجانده شده است بسیار جذاب‌تر و وسیع‌تر از مطالب ارایه شده در دوره های حضوری دانشگاه است.اگر همیشه آرزو داشتید که به یک مدرسه فنی بزرگ مثل MIT بروید، حالا همه چیز فراهم است که در خانه خودتان، در زمان دلخواه خودتان و به صورت رایگان درس‌های آ‌ها را بخوانید. سایت دوره‌های آزاد MIT طیف وسیعی از کلاس ها را ارایه می‌کند که شما می‌توانید بر اساس نام هر قسمت، آن‌ها را جستجو کنید. شما می‌توانید درس‌ها را دانلود کنید و براساس سرعت خودتان به یادگیری الکترونیکی سریع بپردازید.

Coursera

درباره آموزش مجازی، وب سایت شرکتCoursera دوره‌های خود را به صورت رایگان و با کیفیت مورد قبول در اختیار عوام مردم قرار می‌دهند. کلاس‌های آموزشی این سایت بین 4 تا 12 هفته طول می‌کشد و از طریق موسسات معروفی نظیر دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، استنفورد، میشیگان و پرینستون حمایت می‌شود. علاوه بر کلاس‌ها و دوره‌های فشرده این سایت در زمینه هایی نظیر کامپیوتر، کلاس‌های جذاب دیگری مانند تاریخ جهان، اقتصاد و... نیز در این سایت اجرا می‌گردد. جذاب ترین نکته در مورد یادگیری از طریق اینترنت این است که شما می‌توانید دروس دانشگاهی‌ای را انتخاب کنید که در گذشته فقط در اختیار افرادی قرار می گرفت که حاضر بودند پول هنگفتی در قبال آموزش آن بپردازند. کورسرا، تعداد زیادی از این درس‌ها و کلاس‌ها را در یک سایت کنار هم گرد آورده است. از آموزش مقدماتی بعضی رشته های موسیقی و هنری دانشگاه برکلی گرفته تا مواد درسی رشته حقوق دانشگاه ییل. این دوره‌ها شامل ویدئو و دیگر شیوه‌های آموزشی  و ارزیابی (از جمله نرم افزار آزمون آنلاین ) است که باید در مدت زمان مشخصی به اتمام برسند. دوره‌ها زیر نظر یک استاد اداره می‌شوند. می توانید موضوع مورد علاقه خود را در لیستی قرار دهید که هر وقت کلاس تازه‌ای در آن زمینه برگزار شد، به شما اطلاع بدهد.

iTunes U

با وجود اینکه همه خصیصه های iTunes U اپل رایگان نیست ولی حجم زیادی از منابع و مدیا از طریق برنامه iTunes U در دسترس است. بسیاری از مدارس از برنامه یا نرم افزار iTunes U برای ساخت محتوا برای دانش آموزان خود استفاده می‌کنند. بعضی از محتواهای ایجاد شده توسط این نرم افزار به طور رایگان و برخی دیگر از طریق پرداخت هزینه در دسترس عموم قرار می‌گیرد. از بسیاری از دوره‌های درسی این سایت می‌توان با ابزارهایی غیر از کامپیوتر هم استفاده کرد. iTunes U یک اپ رایگان است که به شما اجازه می‌دهد این درس‌ها را روی آی‌پاد، آی‌فون و آی‌تاچ دانلود کنید. گفته می‌شود که این سایت در زمینه نرم افزار آموزش مجازی LMSرایگان شامل 500 هزار درس مختلف از دوره ابتدایی گرفته تا کالج را شامل می شود. شما می توانید یادداشت‌هایی را به ویدئوها اضافه کنید، آن‌ها را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید و یا روی آی‌بوک‌تان ذخیره کنید.

Textbook Revolution

سایت Textbook Revolution توسط خود فراگیران مدیریت می‌شود و منابع آموزشی و کتاب‌های رایگان مختلفی در آن موجود است. شاید این سایت از نظر طراحی کمی دست پایین به نظر برسد و شاید در نگاه اول نتواند پتانسیل خود را به مخاطبان نشان دهد ولی اگر به دنبال یک برنامه آموزشی یا یک کتاب رایگان هستید، این سایت یکی از بهترین پیشنهاد های ما به شما خواهد بود.

 

TED

تبادل نظر ها و صحبت ها و مباحثی که در تد انجام می‌شود، منبع بزرگی از اطلاعات در مباحث متفاوت را مهیا کرده است. منابع متفاوتی روی این سایت برای افرادی که به دنبال یادگیری الکترونیکی هستند گذاشته شده است. هزاران ویدئوی مرتبط با درباره آموزش آنلاین چیست در این سایت وجود دارد. اگر اهل تنوع هستید می‌توانید از سایت بخواهید که به شما، از میان موضوعات دیگر، یک ویدئوی جذاب، زیبا و آموزنده نشان بدهد. اینها یقینا آموزش رسمی نیستند، اما بی شک تاثیر است.

منبع : pafcoerp.com


0 دیدگاه

برای ارسال دیدگاه باید کاربر سایت باشید
ارسال دیدگاه