چگونه کلاس مجازی برگزار کنیم

تصویر پست
کسب و کار
  • 28 بهمن 1397
  • پسند
  • 0 دیدگاه

چگونه کلاس مجازی برگزار کنیم

 نرم‌افزارهای مختلفی برای برگزاری کلاس مجازی وجود دارد، اما این روزها غول همه آن‌ها که اکثر مؤسسات از آن استفاده می‌کنند،  Adobe Connect است، اگر کلاس‌های شما و افراد حاضر در آن زیاد باشد، باید یک سرور اختصاصی مخصوص این کار اجاره کنید

بررسی برگزاری وب کنفرانس یا کلاس مجازی جهت آموزش مجازی ال ام اس برای انواع سازمان ها و موسسات آموزشی  و همچنین مزایا و معایب برگزاری هر روش به تفکیک بیان می شود.

 

روشهای برگزاری کلاس مجازی یا وب کنفرانس web conference در سامانه آموزش مجازی LMS (ال ام اس)

۱- کلاس مجازی یا وب کنفرانس web conference یا جلسات آنلاین ویژه سازمان های بزرگ

می‌توانید یک سیستم برگزاری سیستم وب کنفرانس web conference یا کلاس مجازی ، خاص مؤسسسه خود طراحی کنید:اگر یک مؤسسه بزرگ و معتبر هستید و می‌خواهید خاص و منحصر به فرد باشید و البته بابت این منحصر به فرد بودن، می‌توانید چندین میلیون هزینه کنید، شاید بخواهید یک سیستم سفارشی برای سازمان خود بنویسید. دقیقاً مانند کاری که برخی دانشگاه‌های معتبر در  داخل کشور... ) انجام داده‌اند.این راه، گران‌ترین و زمان‌برترین روشی است که می‌توانید انتخاب کنید. به طور مثال اگر سفارش ساخت چنین سیستمی را بدهید، هزینه زیادی بابت استفاده کردن خواهد بود و حداقل شش ماه طراحی آن طول خواهد کشید.

مزایای برگزاری وب کنفرانس web conference یا کلاس مجازی در این روش

- منحصربه فرد هستید (یعنی این سیستم هیچ کجای دیگر استفاده نشده و خاص شماست) و همین می‌تواند یک امتیاز بزرگ برای سازمان شما باشد.- از لحاظ امنیت قابل اعتماد تر است. (سیستمی که عمومی باشد و همه در اختیار داشته باشند احتمال مشکلات امنیتی در آن بسیار بیشتر خواهد بود)- از لحاظ سفارشی‌سازی، همه چیز به دلخواه و خواست شما قابل تغییر خواهد بود.

معایب برگزاری وب کنفرانس web conference یا کلاس مجازی در این روش

-  طبیعتاً هزینه بسیار بالایی لازم است.

-  طراحی و تست آن ممکن است زمان‌بر باشد.

-  هزینه‌های پشتیبانی و نگهداری نرم‌افزار توسط تیم طراح، سرور اختصاصی برای نرم‌افزار و... هم باید در نظر گرفته شود.

۲- وب کنفرانس web conference یا کلاس مجازی ویژه مؤسسات متوسط و کوچک

 

می‌توانید از نرم‌افزارهای آماده بر روی یک سرور اختصاصی استفاده کنید.هر چند نرم‌افزارهای مختلفی برای برگزاری کلاس مجازی وجود دارد، اما این روزها غول همه آن‌ها که اکثر مؤسسات از آن استفاده می‌کنند،  Adobe Connect است.اگر کلاس‌های شما و افراد حاضر در آن زیاد باشد، باید یک سرور اختصاصی مخصوص این کار اجازه کنید یا حتی بخرید و در سازمان خود یا در یک ISP قرار دهید و این نرم‌افزار را روی آن نصب کنید و کلاس‌ها را با آن برگزار کنید.این روش برای سازمان‌های متوسط، روش مناسبی است. هزینه نرم‌افزار و سرور در آن متفاوت است.شرکت‌هایی در ایران هستند که لایسنس این نرم‌افزار را می‌فروشند و حتی سرور هم برای شما تهیه می‌کنند که از برجسته ترین و شناخته ترین این شرکت ها در زمینه ی ارائه خدمات، شرکت پژوهش افزار فردا (پافکو) را نام برد.با صرف هزینه، ادوبی کانکت می‌تواند به نرم افزار آموزش مجازی LMS یا ال ام اس شما متصل شود و مثلاً کاربران با همان شماره دانشجویی و رمز عبور خود به این نرم‌افزار وارد شوند.

 

دیگر نرم افزارهای برگزاری کلاس مجازی

علاوه بر ادوبی کانکت، نرم‌افزارهای دیگری نیز وجود دارند که با نصب روی یک سرور امکان برگزاری آزمون آنلاین را فراهم می‌کنند؛ به طور مثال:- دانشگاه هاروارد از Elluminate Live استفاده می‌کرد که ظاهراً این نرم‌افزار توسط شرکت Blackboard خریداری و بلیعده شده است!- نرم‌افزار رایگان و اوپن‌سورس Sakai هم هست که می‌توانید استفاده کنید.

 

مزایای برگزاری وب کنفرانس web conference یا کلاس مجازی در این روش

- بهترین و قابل اعتمادترین روش بین همه روش‌ها برای مؤسسات متوسط (و حتی بزرگ) به حساب می‌آید.

-  در زمان بسیار کوتاهی آماده استفاده از خدمات هستید.- نرم‌افزار ادوبی کانکت امتحان خود را پس داده و به نظر می‌رسد معتبر باشد.- ظاهراً در گوشی و تبلت هم پشتیبانی خوبی دارد.

معایب برگزاری وب کنفرانس web conference یا کلاس مجازی در این روش

- امکان سفارشی‌سازی محیط نسبت به خواسته‌های شما وجود ندارد. (باید با هر چه که هست بسازید!)- اگر کلاس مجازی زیادی نداشته باشید، ممکن است هزینه اجاره سرور به خصوص در مدتی که هیچ کلاسی ندارید، شما را اذیت کند. اما اگر یک سرور در سازمان خود داشته باشید، احتمالاً خیالتان آسوده است.- اگر در سازمان خود سرور بگذارید، باید یک پشتیبان حرفه‌ای برای مدیریت سرور داشته باشید وگرنه در حضور همزمان چند نفر ممکن است مشکلاتی را شاهد باشید.

۳-  وب کنفرانس web conference یا کلاس مجازی یا جلسات برخط  Onlineویژه مؤسسات کوچک و مدرسین

می‌توانید سرویس کلاس آنلاین را از سایت‌های ارائه دهنده‌ی این سرویس، اجازه کنید

سایت‌هایی در ایران وجود دارند که ادوبی کانکت را بر روی سرور خود نصب کرده‌اند و شما می‌توانید برای برگزاری کلاس، با هزینه‌ی کمتر، از سرورهای آن‌ها کمک بگیرید.اما سایت‌هایی هم هستند که از ادوبی کانکت استفاده نمی‌کنند و خودشان یک سیستم سفارشی برای برگزاری کلاس آنلاین طراحی کرده‌اند و خدمات سایتشان را به شما می‌فروشند.

مزایای برگزاری وب کنفرانس یا کلاس مجازی در این روش

- هزینه پایین: با هزینه کم می‌توانید بی‌نهایت کلاس با حضور حداکثر ۲۵ نفر برگزار کنید. (اگر افراد بیشتری بخواهید باید به ازای هر نفر هزینه جزئی دیگه ای رو باید پرداخت کنید)

- امکانات کامل: هر نوع امکاناتی که برای کلاس مجازی نیاز داشته باشید دارد. (تخته سفید، چت کاربران با استاد و بین خود، نمایش دسکتاپ مدرس به همه، پخش اسلاید و فیلم و...)

معایب برگزاری وب کنفرانس یا کلاس مجازی در این روش

- اگر مؤسسه باشید، به سیستم آموزش شما متصل نمی‌شود.- سرعت آن شاید کاربران را اذیت کند.در کل، این روش بیشتر به در سایت‌های آموزشی آنلاین و مدرسینی می‌خورد که می‌خواهند برای دانشجویان خود کلاس آنلاین (مثلاً کلاس خصوصی) برگزار کنند.

۴- ارزان‌ترین روش برای برگزاری وب کنفرانس web conference یا کلاس مجازی

استفاده از نرم‌افزار TeamViewer و مشابه‌های آن

اگر نمی‌خواهید هیچ هزینه‌ای بابت وب کنفرانس یا برگزاری کلاس آنلاین web conference پرداخت کنید، می‌توانید از امکان Presentation  در تیم‌ویور یا سایت های که در این زمینه خدمات ارائه می دهند و چندین سایت دیگر که این خدمات را به رایگان ارائه می‌کنند استفاده کنید.این نرم‌افزارها امکانات لازم مانند تخته سفید، اشتراک صدا و دسکتاپ، چت همزمان و خیلی امکانات دیگر را به رایگان فراهم می‌کنند.البته در کنار این‌ها معمولاً یک سیستم چت (مثل تلگرام) هم لازم است، چون هر بار به خاطر سرعت کم یا قطع و وصل شدن اینترنت، جلسه شما به هم می‌ریزد و باید کد جدید را برای همه بفرستید.در کل، راه کم‌دردسری نیست...

مزایای وب کنفرانس web conference یا کلاس مجازی در این روش

- هزینه بسیار پایین: رایگان

معایب برگزاری وب کنفرانس web conference یا کلاس مجازی در این روش

- گاهی سرعت پایین سرورهای آن‌ها باعث قطع جلسه می‌شود.

- هر بار از جلسه بیرون می‌پرید و این یعنی اتمام جلسه و باید دوباره جلسه بسازید و کد یا لینک آن‌را به اشتراک بگذارید...

وب کنفرانس web conference

به نظر می‌رسد روش دوم برای اکثر مؤسسات مناسب باشد و روش سوم برای مدرسین و مؤسساتی که قصد دارند  وب کنفرانس web conference یا کلاس‌ آنلاین به صورت خصوصی برای خود برگزار کنند مناسب ترین گزینه باشد.

امکانات متنوعی در یک نرم افزار برگزاری جلسات online وجود دارد که حتی همواره برای انتخاب بهترین نرم افزار ویدئو کنفرانس هم مطرح بوده است. بطور مثال:

امکان به اشتراک گذاری صفحه نمایش و وصفحه اسلایدها در نرم افزار وب کنفرانس

امکان نمایش تصویر مدرس در نرم افزار وبینار

امکان پخش صدای مدرس در سایت وبینار

امکان نمایش متن نوشته شده مدرس در سیستم آموزش آنلاین

امکان چت اختصاصی در نرم افزار برگزاری جلسات آنلاین

پخش فایلهای صوتی از طریق سیستم مدیریت وب کنفرانس

امکان مجوز به شرکت کنندگان برای پرسیدن سوال هایشان در یک نرم افزار برگزاری کلاس مجازی

در ذیل مزایای وب کنفرانس بررسی می گردد:

کاهش هزینه ها در رفت و آمد از طریق آموزش وبینار

امکان شرکت در جلسات از راه دور

جلوگیری از اتلاف زمان برای حضور در محل برگزاری با کمک سامانه ویدئو کنفرانس یا نرم افزار وب کنفرانس adobe connect

عدم محدودیت در ظرفیت محل برگزاری  با بهره گیری از سیستم ادوبی کانکت

اما یک وب کنفرانس که با یک سرویس ویینار برگزار می گردد نیز مثل هر خدمات دیگری معایبی هم دارد:

از جمله اینکه ارتباط فرد به فرد وجود ندارد، خیلی راحت نمی شود در یک ویدئو کنفرانس تحت وب و یا وب کنفرانس adobe connect بازخورد گرفت.

دوم اینکه ممکن است اینرنت در هنگام استفاده از ویدیو کنفرانس تحت وب  و یا یکی از نرم افزار های وب کنفرانس قطع شود که البته این مساله در کشورهای پیشرفته خیلی پررنگ نیست. لیکن در نرم افزار ویدئو کنفراس adobe و حتی نرم افزار وب کنفرانس رایگان جلسات ضبط می گردد و افراد می توانند اقدام به دانلود رایگان نرم افزار وب کنفرانس نمایند.

در مقایسه مزایا و معایب آموزش از راه دور حتی مشکل عدم پشتیبانی از برخی سیستمها به زبان فارسی هم با خلاقیت قابل مدیریت هست و به مرور که تکنولوژی رشد می کند این نقیصه تا حد زیادی رفع می گردد.

بعضی از برگزار کنندگان اقدام به اجاره وبینار می کنند و برخی هم بدنبال نرم افزار کلاس مجازی رایگان و یا تهیه وب کنفرانس رایگان هستند چون که قیمت سیستم ویدئو کنفرانس و نرم افزار ویدئو کنفرانس اندروید جهت برگزاری آموزش آنلاین برایشان مقرون بصرفه نیست.

ابزار مورد نیاز برای شرکت در یک آموزش آنلاین چیست؟

بسته به شرکت ارائه دهنده خدمات نرم افزار ویدیو کنفرانس یا نرم افزار adobe connect ، ممکن است ابزارهای متفاوتی مورد نیاز باشد، لیکن معمولا آن چیزی که در وبینارها متداول هست، موارد زیر می باشد:

1) یک کامپیوتر یا یک تلفن هوشمند و یا یک تبلت مورد نیاز است.

2) ترجیجاٌ یک اینترنت پرسرعت ویا اینکه حداقل سرعتش ۲۵۶ واقعی باشد. به واسطه همین سرعت امکان مشاهده تصویر و اسلایدها بصورت خیلی واضح و عالی میسر خواهد بود.

3) یک بلندگو و میکروفن نیز مورد نیاز است. البته میکروفن زمانی که لازم باشد تا شرکت کننده صحبت کند مورد استفاده قرار می گیرد، هرچند که در بسیاری از کلاس ها این فرصت اصلا وجود ندارد و شرکت کنندگان فقط نیاز به یک اسپیکر یا بلندگو خواهند داشت.

منبع :pafcoerp.com


0 دیدگاه

برای ارسال دیدگاه باید کاربر سایت باشید
ارسال دیدگاه