واژه نامه آموزش مجازی eLearning (بخش چهارم)

تصویر پست
کسب و کار
  • 28 اسفند 1397
  • پسند
  • 0 دیدگاه

واژه نامه آموزش مجازی eLearning

(Hypertext Transfer Protocol) HTTP : پروتکل انتقال ابرمتنی

HTTP پایه و اساس برقراری ارتباط داده ها از طریق اینترنت است. Hypertext یک متن ساختار یافته است که از لینک های منطقی (هایپر لینک ها) بین گره های حاوی متن استفاده می کند.

iCalendar یک فرمت پذیرفته شده در سطح جهانی برای به اشتراک گذاشتن درخواست های جلسه است.

(Instructional Design) ID : طراحی آموزشی

به استفاده از یک روش مبتنی بر روان شناسی شناختی و نظریه آموزش برای ایجاد محتوای آموزشی اطلاق می شود. یک طراح آموزشی معمولا از یک ابزار نوشتن برای ایجاد محتوای مؤثر درس که اهداف یادگیری خاصی را فراهم می کند استفاده می کند.

(Instructor-Led Training) ILT : آموزش تربیت معلم

آموزشی که توسط یک مربی یا در یک کنفرانس حضوری یا وب کنفراس و وبینار ارائه می شود.

Interactive Content : محتوای تعاملی

محتوا تعاملی با تشویق کاربران به تعامل فعالانه و درگیری با محتوا به یادگیری کمک می کند. از ابزارهای نوشتن می توان برای تبدیل فرمت های محتوای منفعل مانند ارائه های پاورپوینت به یک دوره تعاملی استفاده کرد. تکنیک های ایجاد محتوای آموزشی الکترونیکی (E-learning Content) تعاملی تر می تواند اضافه کردن عناصر کشیدن و رها کردن باشد یا مجبور کردن فراگیران به تکمیل یک عمل قبل از رفتن به ماژول بعدی.

Interoperability : قابلیت همکاری

به میزان همکاری عناصر سخت افزاری و نرم افزاری با هم اطلاق می شود. استانداردهای eLearning مانندSCORM، xAPI (Tin Can) و AICC برای افزایش قابلیت همکاری محتوای آموزشی و تکنولوژی های آنلاین ایجاد شده است.

 JavaScript

جاوا اسکریپت زبان برنامه نویسی HTML و وب است. دستورات جاوا اسکریپت اجازه می دهد تا وظایف، زمانی که کاربر یک صفحه وب را مشاهده کند، توسط مرورگر تکمیل شود. JavaScript همچنین ارتباطات بین استانداردهایی مانند SCORM یا xAPI و LMS را مدیریت می کند.

JITT (Just-in-time Learning) : آموزش در لحظه

یادگیری مناسب زمانی رخ می دهد که یادگیرنده به استفاده از آموزش ها نیاز داشته باشد. این نوع از آموزش معمولا به صورت دوره هایی با اندازه کوچک که فراگیران می توانند در هنگام کار به آن دسترسی پیدا کنند و آن را کامل کنند. پشتیبانی از آموزش با تلفن همراه (mLearning) عامل مهمی در ارائه آموزش در لحظه است.

(Joint Photographic Experts Group) JPEG

نام JPEG از حروف اول عبارت joint photographic experts group گرفته شده است که نام گروهی می باشد که این استاندارد را برای تصاویر تعریف کردند. JPEG یک تکنیک فشرده سازی برای تصاویر رنگی است. این تکنیک می تواند فایل های تصویر را به حدود 5٪ اندازه اصلی خود کاهش دهد، اگر چه برخی از جزئیات تصویر در فشرده سازی از دست می رود.

Kirkpatrick Model : مدل کرک پاتریک

این مدل استاندارد مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل و ارزیابی نتایج برنامه های آموزشی است. چهار مدل برای این مدل وجود دارد: واکنش، یادگیری، رفتار و نتایج.

Knowledge Base : دانش محور

مخزن تخصصی مورد استفاده برای ذخیره اطلاعات و مباحث دانش.

Knowledge Construction : ساختار دانش

ایجاد آگاهی در دانش آموزان در مورد این که دریافت دانش آن ها چگونه تحت تأثیر سیستم باورها، تجربه و زمینه آنها قرار می گیرد. یادگیرندگان آنلاین، زمانی که بتوانند دانش قبلی را برای یادگیری مباحث جدید مورد استفاده قرار دهند، سود می برند.

LCMS (Learning Content Management System) : سیستم مدیریت یادگیری محتوا

سیستم مدیریت یادگیری محتوا LCMS از سیستم مدیریت یادگیری LMS متمایز است، با این حال در حال حاضر بیشتر جای هم استفاده می شوند. LCMS مانند LMS ایجاد، ذخیره و تحویل و ارائه محتوای الکترونیکی را مدیریت می کند.

L&D (Learning and development) : آموزش و توسعه

نوعی از یادگیری و توسعه در زیر مجموعه ی منابع انسانی (HR) است که هدف آن بهبود مهارت ها، دانش و عملکرد افراد و تیم ها از طریق آموزش است.

Learning Path : مسیر یادگیری

مسیرهای یادگیری برای ایجاد برنامه های آموزش ساختاری استفاده می شود که دانش آموزان را از طریق مجموعه ای از دوره ها هدایت می کند. آنها به مدیران این امکان را می دهند که دوره زمانی که فراگیران به دوره ها دسترسی دارند را به عنوان یک اهرم فشار برای تمام کردن دوره توسط آن ها، کنترل کنند.

Learning Portal : پرتال یادگیری

پورتال یادگیری مانند "LMS های کوچک" است که شما را قادر به مدیریت و ارائه آموزش به کارکنان، شرکا و مشتریان خود در محیط های مجزا و منحصر به فرد می کند. هر پورت یادگیری می تواند به صورت جداگانه سفارشی شود تا اطمینان حاصل شود که نیازهای خاص یادگیرندگان که به آن دسترسی دارند، برآورده می شود.

LETSI (Learning Education Training Systems Interoperability) : قابلیت همکاری سیستم های یادگیری آموزش و پرورش

LETSI یک فدراسیون بین المللی غیر انتفاعی است که به بهبود یادگیری و عملکرد فردی و سازمانی تاسیس شده است.

LMS (Learning Management System) : سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی

یک نرم افزار آموزش مجازی LMS ، نرم افزاری کاربردی است که برای ایجاد، مدیریت، ارائه و پیگیری دوره های آموزش مجازی استفاده می شود. LMS خوب به شما این امکان را می دهد که محتوای دوره ای خود را در طیف وسیعی از استانداردهای eLearning ارائه دهید، دوره های آنلاین، سنجش و ارزیابی عملکرد یادگیرندگان، ارائه یادگیری ترکیبی، نام تجاری یا برچسب سفید LMS، ادغام با سیستم های شخص ثالث و موارد خیلی بیشتری به فروش برسانید.

LRS (Learning Record Store) : ذخیره اسناد آموزش

LRS یک سیستم است که برای جمع آوری، ذخیره و بازیابی اظهارات هایی که تجربه یادگیری را دنبال می کند، باxAPI (Tin Can) کار می کند. اطلاعات ذخیره شده توسط یک LRS می تواند به شیوه ای ارائه شود که قابل دسترسی و قابل تفسیر باشد.

LTI (Learning Tools Interoperability) : سازگاری با ابزار یادگیری

هدف اولیه استاندارد LTI، که توسط کنسرسیوم جهانی آموزش LMS ایجاد شده است، اتصال سیستم های یادگیری، مانند LMS، با ابزارهای سرویس خارجی است.

Manifest File

مانیفست شالوده و جزئیات مهم از SCORM است. بسته SCORM خود یک فایل زیپ است که حاوی تمامی محتویاتی است که دوره آموزشی از آن ساخته می شود، از جمله رسانه هایی مانند SCOs (Objects Contentable Shared Content)، HTML و فایل های فلش. بسته SCORM همچنین شامل پرونده مانیفستی است که ساختار و محتوای دوره را تعیین می کند. نام مانیفست همیشه imsmanifest.xml است و فایل باید در بسته زیپ قرار داشته باشد. اگر پرونده مانیفست در این ZIP وجود نداشته باشد، دوره یک بسته معتبر SCORM معتبر نیست و احتمالا شما هنگام وارد کردن آن به LMS خود به مشکل بخورید.

Mastery Score : امتیاز خبرگی

امتیاز خبرگی، نمره ای را که یک یادگیرنده باید برای رسیدن به یک ماژول SCORM به دست آورد را تعیین می کند. نمره خبرگی اجباری نیست، چرا که برخی از ماژول های SCORM مسابقه ای نیستند و برخی آزمون ها نیز نمره گذار نیاز ندارند. به عنوان مثال، بررسی های دانش و کوئیز های تمرینی دو نوع ارزیابی هستند که به طور معمول نیازی به امتیاز استعدادی ندارند.

Microlearning : میکروآموزش

میکرو آموزش یک راه برای ارائه محتوای آموزشی به دانش آموزان در اندازه های کوچک است، و صورت متمرکز است. هر واحد یا ماژول بر اهداف یادگیری فردی تمرکز دارد.

mLearning (Mobile Learning) : یادگیری موبایلی

این نوع یادگیری روی یک دستگاه همراه انجام می شود، مانند گوشی های هوشمند یا تبلت. یادگیری موبایلی درهر زمان ممکن می تواند رخ بدهد. انتقال از دسکتاپ به ابزارهای قابل حمل تاثیر زیادی روی توسعه محتوای آموزشی آنلاین داشته است. طراحان آموزشی به طور فزاینده ای به توسعه محتوای یادگیری تلفن همراه نیاز دارند که می تواند با بسیاری از دستگاه هایی که امروزه  دانش آموزان استفاده می کنند، سازگار باشند.

Module : ماژول

در سیستم سامانه آموزش مجازی کورسرا، ماژول یک بلوک پایه ای است که یک دوره از آن ساخته شده است. یک ماژول می تواند شامل هر گونه مطالب آموزشی مانند ویدیو، سند، فایل اسکورم، یا امتحان یا نظرسنجی باشد.

 (Massive Open Online Course) MOOC: موک

موک یک دوره آنلاین برای مشارکت نامحدود و دسترسی آزاد از طریق وب است. به طور کلی موک بیشتر برای آموزش دانشگاهی متمرکز استفاده می شود.

Moodle (Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment) : مودل (محیط یادگیری دینامیکی مبتنی بر محیط ماژولار)

پلت فرم یادگیری مجازی اغلب در تنظیمات آموزش اجرا می شود. یکی از مزایای اصلی پلتفرم منبع بازی مانند مودل (Moodle) این است که رایگان هستند و به شدت قابلیت سفارشی شدن دارند. شرکت ها باید حواسشان باشد که رایگان بودن یک پلت فرم می تواند هشداری مبنی بر هزینه هایی که قرار است برای نگهداری، به روز رسانی و پشتیبانی LMS رخ دهد، باشد.

Multiple Intelligences : هوش های چندگانه

نظریه ای که توسط هوارد گاردنر معرفی شده است هشت نوع هوش را تعریف می کند: هوش منطقی، ریاضی، موسیقی، فضایی، بدن / روان شناختی، زبانی، بین فردی، درون فردی و طبیعت گرا. نظریه های هوش چندگانه به جای اینکه هوش را به عنوان یک توانایی عمومی نگاه کند، ادعا می کند که افراد مختلف می توانند در زمینه های مختلفی پیشرفت کنند.

Navigation : نوار ابزار

توضیح می دهد که چگونه دانش آموزان در محیط یک دوره، وب سایت یا سند حرکت می کنند. یک طراحی آموزشی خوب باید ناوبری روشن، ساده و جذابی برای کاربران ایجاد کند.

Objectives : اهداف

اهداف دوره یا یادگیری، دانش و مهارت هایی را تعریف می کند که دانش آموزان انتظار دارنمد از یک برنامه آموزشی به دست آورند. ایجاد یک محتوای درس باید به هدف مند باشد. درک این موضوع که این محتوای الکترونیکی (Electronic Content) برای چه کسی تولید می شود و آنچه که باید یاد بگیرد، چگونگی طراحی و تولید و ارائه آن را شکل می دهد. تعریف اهداف روشن نیز کمک می کند تا اثربخشی یک دوره آموزش مجازیپس از اتمام آن را ارزیابی کند.

OJT (On the Job Training) : آموزش در حین کار

آموزش حین کار، در شرایط کاری طبیعی و واقعی اتفاق می افتد. این نوع آموزش می تواند توسط یک سیستم مدیریت یادگیری LMS یا با xAPI پیاده شود.

Onboarding : معارفه و معاشرت سازمانی

این فرآیند در زمان معرفی و ادغام یک کارمند جدید، شریک یا مشتری در یک سازمان و آشنایی آنها با محصولات و خدمات سازمان است.

Online Assessment : ارزیابی آنلاین

ارزیابی آنلاین، آنچه یادگیرنده یاد گرفته است را ارزیابی می کند. این می تواند در قالب آزمون الکترونیکی وآزمون مجازی، نظرسنجی ها، پرسشنامه ها و غیره باشد.

منبع :pafcoerp.com


0 دیدگاه

برای ارسال دیدگاه باید کاربر سایت باشید
ارسال دیدگاه