آموزش از راه دور و مزایای آن (بخش دوم)

تصویر پست
کسب و کار
  • 05 فروردین 1398
  • پسند
  • 0 دیدگاه

آموزش از راه دور و مزایای آن (بخش دوم)

آموزش از راه دور، یادگیری برنامه ریزی شده ای استکه در آن معمولاً یادگیری و آموزش در محیط های جدا از هم صورت می گیرند. به همین دلیل آموزش از راه دور، به تکنولوژهای ارتباطی و نهادی برای طراحی و برنامه ریزی آموزش نیازمند است. یادگیری از راه دور فقط بر روی نیازهای یادگیرنده برای رابطه با مدرس تمرکز می کند، درحالی که آموزش از راه دور باید شامل دو طرف ارتباط، یعنی مدرس و یادگیرنده باشد. آموزش از راه دور متفاوت از آموزش الکترونیکی e-Learning است. در واقع آموزش الکترونیکی از زیرشاخه های آموزش از راه دور است که در آن ارتباط مدرس و یادگیرنده به تکنولوژی اینترنت محدود می شود. در آموزش از راه دور، ارتباط مدرس و یادگیرنده می‌تواند از طریق نامه نگاری، رادیو، تلویزیون،تلفن، ویدئو کنفرانس یا اینترنت و شبکه های اجتماعی باشد.

4 روش پایه ای آموزش در آموزش از راه دور

در مدارس معمولی چندین روش برای آموزش وجود دارد. در ادامه این مقاله در مورد اینکه چگونه می توانیم از تکنیک های پایه مانند کتاب های کار، تورهای علمی، تکرار و یادداشت برداری در فرآیند آموزش از راه دور وآموزش الکترونیکی استفاده کنیم، صحبت خواهیم کرد.

کتاب کار

کتاب کار جایی است که فعالیت ها برای انجام تکالیف سازماندهی شده است. در هر کتاب، به شما یک اصول ساختار یافته که به شما کمک می کند تا در یک موضوع ماهر شوید داده می شود، در این کتاب ها معمولا به طور عمدی از تمرینات آسان به سخت هدایت می شوید و به این ترتیب مهارت شما زیاد می شود. کتاب کار یک ابزار تعاملی است - هدف اصلی آن انتقال دانش نیست بلکه تمرین آن است. شما این کار را به روش علمی انجام می دهید.

چگونه ایده کتاب کار را در دوره های آموزش از راه دور و کلاس مجازی اجرا کنیم؟ چند نکته زیر کمک می کنند:

  • یک دوره آموزش از راه دور (آموزش الکترونیکی) را که عمدتا براساس تمرین است ایجاد کنید (محدود کردن انتقال دانش به حداقل).
  • ساخت یک مسیر تمرین آسان به دشوار در آموزش از راه دور.
  • پیشنهاد تمرینات بسیار تعاملی (در عین حال آسان برای استفاده و به خوبی توضیح داده شده).
  • آن را از نظر بصری جذاب و سرگرم کننده کنید
  • به عنوان یک گزینه از سامانه آموزش مجازی خارج شوید: تمرین های قابل چاپ برای آموزش الکترونیکی خود اضافه کنیداز فراگیران بخواهید برای تکمیل این تمرینها از روش "مداد و کاغذ" استفاده کنند وآنها را با ابزار خود-ارزیابی آماده کنید، زیرا نمیتوانید نتایج را به صورت خودکار بررسی کنید.
  • تمرین های قابل چاپ برای آموزش الکترونیکی خود اضافه کنید
  • از فراگیران بخواهید برای تکمیل این تمرینها از روش "مداد و کاغذ" استفاده کنند و
  • آنها را با ابزار خود-ارزیابی آماده کنید، زیرا نمیتوانید نتایج را به صورت خودکار بررسی کنید.

سفر علمی

بازدید از مکان ها به بچه ها اجازه می دهد که آن چه را که یاد می گیرند را در واقعیت نیز ببینند.

مکان های مختلفی وجود دارد که می توان از آن ها بازدید کرد: مکان های تاریخی (قلعه ها، میدان های نبرد)، مکان های بوسفره (باغ گیاه شناسی، جنگل ها، کوه ها)، موزه های مختلف، و غیره. این تورها می توانند تجربه ای عالی باشند اگر با یادگیری چند منظوره، یادگیری اجتماعی (یادگیری با و یادگیری از همدیگر)، داستان سرایی (توسط یک راهنمای یا معلم) ترکیب شود. بعد از بازدید علمی دانش آموزان باید گزارشی از آن تهیه کنند.

آیا امکان اجرای بازدید علمی در آموزش از راه دور یا آموزش الکترونیکی است؟

  • تور مجازی برای مکان های مورد نظر را در وب ایجاد کنید.
  • از فراگیران آموزش از راه دور بخواهید کاری را که مربوط به موضوع است را به صورت عملی  انجام دهند و سپس، از آن ها فیدبک بگیرید.
  • به فراگیران آموزش از راه دور یک داستان بگویید و از آنها بخواهید به جایی که این داستان اتفاق افتاده بروند - از آنها بخواهید از کامپیوتر خود و دوره آموزش الکترونیکی جدا شوند و بر روی مشاهدات تمرکز کنند.
  • از فراگیران آموزش از راه دور بخواهید تا یافته های خود یا بازخورد های مربوط به فعالیت های فوق را خلاصه کرده و آنها را با همدیگر، سرپرست ها یا مربیان به اشتراک بگذارند.

تکرار

تکرار یکی دیگر از روش های یادگیری است که اغلب با آموزش بچه ها مرتبط است. تکرار فرمول های ریاضی، روال های دستی و یا نحوه نوشتن نامه از تکنیک های محبوب هستند. با توجه به نظریه ی منحنی فراموشی هرمان ابینگاس، همه مردم باید برای به یاد آوردن چیزها و روال ها باید آن ها را تکرار کنند. اگر این کار را انجام نشود، بیشتر اطلاعات جدید در 24 ساعت اول فرآیند یادگیری ناپدید خواهند شد. می توان اثرات تکرار را با ارائه بعضی از رویدادهای تقویتی اضافی پس از آموزش تقویت کرد.

چگونه می توانیم روند تکرار را در دوره های آموزشی از راه دور را اعمال کنیم؟

  • دوره آموزش الکترونیکی خود را به چند بخش تقسیم کنید و بین آنها فاصله بندازید (حتی سه روز). برای هر بخش، آزمونهای تقویت کننده ای را ایجاد کنید که اطلاعات کلیدی را از تمام بخش های گذشته تکرار کند.
  • اطلاعات با اهمیت در طول دوره آموزش از راه دور خود را با استفاده از روش های مختلف تکرار کنید: داستان، خلاصه، ارائه تمرینات و آزمون ها؛ در نهایت آزمونی برگزار کنید تا علاوه بر این سنجش فراگیران دوره آموزش از راه دور درباره کسب مهارت های جدید بتوانید فرصتی برای تکرار دوباره مطالب به آن ها بدهید.
  • اطلاعات مهم که بر اهداف یادگیری تأثیر می گذارد را استخراج کنید و آن ها را به فراگیران آموزش از راه دور-از طریق ایمیل یا پیام های متنی در یک روز، یک هفته و یک ماه پس از پایان دوره آموزش الکترونیکی-ارسال کنید.
  • رسانه های یادگیری متناوب برای فراگیران ارائه دهید – این امکان را به آن ها دهید که چت صفحات، چک لیست ها، تصاویر، نقشه های ذهنی و ... را چاپ کنند؛ توجه کنید که هر محرک اضافی می تواند به تقویت حافظه کمک کند.

یادداشت برداری

یادداشت برداری برای به خاطر سپردن افکار، بینش و اطلاعات ارائه شده توسط سایر روش های یادگیری مانند سخنرانی ها، ارائه ها، بحث ها و غیره کمک می کند. این روش یادگیری به طور گسترده ای در فرآیندهای یادگیری رسمی در مدارس به کار می رود. با یادداشت برداری، معمولا اطلاعات را با تفسیر  شخصی خود می نویسیم، در قالب ساختارهای خودمان تنظیم می کنیم و یا با تجربیات خودمان ارتباط می دهیم. یادداشت برداری یک فرآیند فعال (جنبشی) است که حافظه را تقویت می کند. یادداشت ها در قالب های مختلف ثبت می شوند- به عنوان متون معمولی و مستقل، به عنوان یادداشت در حاشیه مجله، به عنوان مهم ترین بخش کتاب و غیره. همچنین شاهد محبوبیت رو به رشد یادداشت برداری بصری هستیم، که موضوع را با قرار دادن پیکتوگرام ها یا تصویرنگاشت ها در یک ساختار تصویری نمایش می دهد.

در دوره آموزش از راه دور چگونه می توان یادداشت برداری را گنجاند؟ ایده های زیر می توانند کمکم کنند:

  • گزینه هایی برای یادداشت برداری یا علامت گذاری قسمت هایی از متن اضافه کنید.
  • از فراگیران آموزش مجازی بخواهید که در انتهای آموزش یک یادداشت در زمینه موضوع آن جلسه و در فرمت دلخواه (مانند در قالب متن، نقشه ذهنی، یادداشت بصری) آماده کنند و برای مربی خود یا مدیر دوره آموزش از راه دور ارسال کنند.
  • خلاصه ای از دوره آموزش الکترونیکی را در قالب یک یادداشت (یا یک نقشه ذهنی) برای چاپ توسط فراگیران آماده و ارائه کنید
  • خلاصه ای در قالب یک یادداشت بصری (یا نقشه ذهنی) ناقص آماده کنید و از فراگیران آموزش از راه دوربخواهید که آن را چاپ کنند و قسمت های ناقص آن را تکمیل کنند.
  • از فراگیران بخواهید که یک ایمیل شامل یک پیام کلیدی برای هر قسمت از درس بنویسند و برای مربی دوره ارسال کنند.

منبع : pafcoerp.com


0 دیدگاه

برای ارسال دیدگاه باید کاربر سایت باشید
ارسال دیدگاه