تولید محتوا را چگونه شروع کنیم؟

تصویر پست
تولید محتوا
  • 20 فروردین 1398
  • پسند
  • 0 دیدگاه

تولید محتوا را از کجا شروع کنیم؟

احتمالا شما هم بارها قصد شروع کار محتوایی داشتید اما نمی دانید دقیقا کجا هستید و چه کاری باید انجام دهید. در این نوشته به صورت مرحله مرحله یک استراتژی خیلی کوچک را با یکدیرگر طراحی می‌کنیم. در نظر داشته باشید، برای مطالعه مفید این نوشته قلم و کاغذی داشته باشید و مراحل را یکی یکی طی کنید.

قدم اول؛ هدف از تولید محتوا چیست؟

اولین سؤالی که باید برای شروع کار تولید محتوا بپرسید این است که هدف شما از تولید محتوا چیست؟ منظور از هدف، کسب درآمد یا دیده شدن و … نیست، درواقع اهداف کسب‌وکار اهمیت ندارد، منظور هدفی است که مخاطب به دنبال آن است و شما می‌خواهید آن را به حقیقت تبدیل کنید.

همین حالا به کسب‌وکار یا تخصص خود فکر کنید و این رویه را تکمیل کنید.

  • هدف من از تولید محتوا، آشنایی مردم با زبان فارسی است، چگونه زیباتر بنویسند! یا اشتباهات دستوری نداشته باشند.
  • هدف من از تولید محتوا، آموزش بازاریابی است، مردم بتوانند بهتر و سریع بفروشند.
  • هدف من از تولید محتوا، آموزش زبان انگلیسی است. اینکه مردم واقعاً بتوانند زبان را یاد بگیرند و در زندگی استفاده کنند.
  • و… .

هدف مخاطب شما چیست؟ شما چگونه می‌توانید آن را اجرایی کنید!؟ همه آنچه در ذهن دارید را مکتوب کنید.

نکته: هرچه بیشتر کارکرده و درگیر مخاطب شوید، اطلاعات بیشتری به‌دست می‌آورید. اطلاعات به شفاف شدن هدف یا حتی تغییر آن کمک می‌کند اما جای نگرانی نیست، همه این کارها را انجام می‌دهید که هدف شما مثل یک شیشه بلورین در دستان شفاف باشد و به‌راحتی بتوانید آن را ببینید.

قدم دوم؛ مخاطب من کیست؟

بعد از شناسایی هدف به سراغ مخاطب می‌رویم. اگر قبلاً درگیر مخاطب شده باشید احتمالاً نکات خیلی خوبی از او می‌دانید. مهم‌ترین سؤالات، چالش‌ها یا اهداف مخاطب نسبت به زمینه‌ای که در آن کار می‌کنید را مشخص کنید.

نکته: تولید محتوا یک فرآیند همیشه درحال‌توسعه است، یعنی قرار نیست همان روز اول بهترین نمونه از محتوا را تولید کنید، بلکه با توجه به پتانسیل و زمانی که برای آن می‌گذارید، محتوایی را تولید و انتشار می‌دهید، بازخورد می‌گیرد و در مرحله بعد تلاش می‌کنید یک‌قدم محتوای باکیفیت‌تری تولید کنید.

برای آشنایی با مخاطبین خود و اینکه چگونه مخاطبین خودمان را نیازسنجی کنیم و بدون حضور آنها به خواسته های آنها جواب دهیم، برای پاسخ به این سوالات پیشنهاد میکنم از تکنیک پرسونا استفاده کنید. برای آشنایی با تکنیک پرسونا می توانید با یک سرچ ساده در گوگل مفاهیم متنوعی از آن را مطالعه کنید. اما اگر بخواهم برداشت شخصی خودم را از مفهوم پرسونا بیان کنم یعنی اینکه:

" شما مخاطب خود را در ذهن خودتان تصور میکنید، با آن صحبت میکنید، سوال می پرسید به سوالش جواب میدهید، حتی در بعضی موارد تن صدایتان را کم یا زیاد می کنید. به این ترتیب شما حس حضور مخاطب را در محتوای خود ایجاد میکنید و در کنار آن به صورت غیر مستقیم به نیاز های مخاطبتان پاسخ میدهید و این باعث ایجاد حس صمیمیت بین شما و مخاطب شما می شود."

قدم سوم؛ نقشه مسیر تولید محتوا

هدف خود را از تولید محتوا شناختید، با مخاطب خود آشنایی نسبی پیدا کردید. در این بخش  نقشه مسیر را بررسی می‌کنیم. برای درک نقشه مسیر به سراغ یک مثال می‌روم. تصور کنید شخصی می‌خواهد درزمینهٔ آموزش زبان انگلیسی تولید محتوا کند. او بر موضوع زبان تسلط خیلی خوبی دارد.

اقدامک اول؛ هدف

هدف او از تولید محتوا در این زمینه کمک به کسانی است که می‌خواهند واقعاً زبان را یاد بگیرند.

اقدامک دوم؛ مخاطب

او مخاطبان خود را شناسایی کرده است و متوجه شده گروهی از مخاطبان با اینترنت و فضای مجازی سروکار زیادی دارند. مدام مقاله‌های زبان‌اصلی را خوانده آن را ترجمه می‌کنند و به زبان فارسی برمی‌گردانند. اینجا مشخص می‌شود که برای این گروه از مخاطب بخش خواندن (reading) و نوشتن (writing) اولویت بالاتری نسبت به دو بخش دیگر یعنی صحبت کردن (speaking) و گوش دادن (listening) دارد.

اقدامک سوم؛ نقشه مسیر

مخاطب رؤیایی دارد، برای رسیدن به این رؤیا باید نقشه مسیری طراحی کنید که به‌صورت گام‌به‌گام محتوا دریافت کند و هرروز کمی در این حوزه پیشرفت کند. درنهایت مخاطب به آنچه خواسته رسیده و آن محتوا و تولیدکننده محتوا بیشترین تأثیر را روی مخاطب گذاشته باشند.

نقشه مسیر یک فهرست ساده است که با اهداف و نیازهای مخاطب تنظیم‌شده و برای رسیدن به هدفش طبق اولویتی باید محتوا مصرف کند

نکته۱: احتمالاً به یاد متمم و سازوکارش افتاده باشید، قطعاً طراحی نقشه مسیری همانند سایت متمم به زمان و کار تحقیقیانی گسترده نیاز دارد اما در مقیاس کوچک‌تر داشتن نقشه مسیر به مخاطب نشان می‌دهد از کجا شروع کند، تا کجا باید ادامه دهد و درنهایت در چه نقطه‌ای به آنچه می‌خواهد دست می‌یابد.

نکته۲: سخت نگیرید و کمال طلبی را فراموش کنید، هیچ‌کس از شما انتظار ندارد که این نقشه مسیر بدون هیچ کم و کاستی به‌صورت کامل اجرا شود، قطعاً در زمان اجرا با موارد متعددی مواجه می‌شوید که تصورش را نمی‌کردید. در اصلاح یا تغییر رویه کاری خود منعطف باشید.

قدم چهارم؛ شروع کنید به تولید محتوا

غرق نشوید! پیچیده نکنید! با صرف کمی زمان ذهن خود و کاری که می‌خواهید انجام دهید را شفاف کنید و بدون معطلی شروع کنید. دامنه خود را ثبت کنید، هاستی بخرید و قالب وردپرسی را در آن اجرا و شروع کنید.

موارد فنی زیادی وجود دارد که به‌محض کار با وردپرس با آن روبه‌رو می‌شوید. به‌مرورزمان با پلاگین و افزونه‌های بیشتری آشنا خواهید شد که برای تولید محتوا باکیفیت‌تر و دسترسی سریع‌تر کمک خواهند کرد. بخشی از آن به‌صورت تجربی و با دیدن نقاط قوت سایر سایت‌ها خواهید یافت. برای وردپرس و دنیای آن ترسی نداشته باشید که خیلی زود یک دوست شیرین و دوست‌داشتنی خواهد بود.

نکته: به دلیل آموزش‌های متعددی که درزمینهٔ خریدهاست، ثبت دامنه و نصب وردپرس وجود دارد من دیگر از تکرار مکررات پرهیز کردم. به قول یکی از اساتیدم با گوگل آشتی‌کنید و با یک جستجوی ساده به‌راحتی به همه آنچه در این بخش نیاز دارید برسید.

نکات تکمیلی

  • موضوع نقشه مسیر یک موضوع بسیار مهم است و زمانی که درگیر آن شوید کمی پیچیده می‌شود. در این نوشته سعی کردم با طراحی یک نقشه مسیر کوچک نشان دهم داشتن آن و ارائه به مخاطب تا چه اندازه می‌تواند اثربخش باشد. وقتی‌که بدانید چرا به این صفحه آمده‌اید، به کجا می‌روید و چه مراحل را باید طی کنید! احتمالاً تأثیر آن را در همین یک نوشته کوتاه دیده باشید. حال آن را در مقیاس بزرگ‌تر در نظر بگیرید که متوجه شوید نقشه مسیر می‌تواند به مخاطب کمک فراوانی کند. (در نوشته‌های آینده به‌صورت مفصل به این موضوع خواهم پرداخت)
  • کمال طلبی مرگ خاموش یک تولیدکننده محتوا است. اگر ایده آل تولید محتوا را بخواهید اجازه ندهید محتوا به‌مرور زمان بهتر و بهتر شود. در یک حلقه بی‌نهایت قرار می‌گیرید که مدام خودتان را در مقایسه با دیگران می‌بینید و هیچ زمان ازخودراضی نخواهید بود. بهتر است خود فعلی‌تان را با خود یک ماه پیش مقایسه کنید. هرازگاهی سری به نوشته‌های چند ماه قبل بزنید. تیترها، نوشته‌ها و عکس‌ها را بررسی کنید. پیشرفت محسوسی که داشته‌اید شما را به سر ذوق می‌آورد و خستگی را از تن بیرون می‌کند. به ادامه مسیرتان مصمم باشید.

اگر مراحل را دقیق طی کرده باشید ذهن شما آمادگی بیشتری در این زمینه نسبت به چند دقیقه قبل دارد. بهتر از هر لحظه دیگر می دانید که چه می خواهید و هدف شما از تولید محتوا چیست و برای تحقق آن چه کاری باید انجام داد.

 


0 دیدگاه

برای ارسال دیدگاه باید کاربر سایت باشید
ارسال دیدگاه