آموزش تولید محتوا با موبایل

تصویر پست
تولید محتوا
  • 06 مرداد 1398
  • پسند
  • 0 دیدگاه

آموزش تولید محتوا با موبایل

در این مقاله آموزشی قرار هست به نحوه تولید محتوا با موبایل و نکاتی که باید رعایت کرد بپردازیم.

برای خیلی از افرادی که در حوزه تولید محتوا فعالیت می کنند ( منظور از تولید محتوا میتواند محتوا سازی برای سایت، وبلاگ یا کانال تلگرام و صفحه اینستاگرامتون باشد و حتی تهیه فیلم های آموزشی) سوال پیش می آید که:

آیا با موبایل میشود محتوا درست کرد؟

برای  محتواسازی با موبایل به چه ابزارهایی نیاز داریم؟

و اینکه تولید محتوای از کجا شروع میشه؟

در این مقاله قرار هست به سوالات بالا پاسخ بدهیم و به نکاتی که باید برای محتواسازی با موبایل رعایت کرد خواهیم پرداخت.

پیشنهاد می شود این مقاله آموزشی را تا انتها مطالعه کنید و در صورتی که همکاران یا آشنایان شما در کار تولید محتوا برای سایت، کانال تلگرام یا صفحه اینستاگرام شان هستند به اشتراک بگذارید.

 

گام اول: هدف شما از تولید محتوا چیست؟

اولین سوالی که باید قبل از شروع به محتواسازی از خودتان بپرسید این هست که هدف شما از تولید محتوا چیست؟

 منظور هدفی مثل کسب درآمد، برند سازی شخصی، تولید محتوا و ... نیست در واقع ما به اهداف کسب و کار شما کاری نداریم منظور هدفی هست که مخاطب یا فراگیر شما به دنبال آن هست و شما تلاس می کنید تا با ارائه محتوا آن هدف را برای مخاطبتان محقق بسازید.

برای مثال: یک مدرس بازاریابی هدفش از محتواسازی این هست که مردم با دیدن آن محتوا بتوانند حرفه ای تر و راحتر و سریعتر بفروشند 

و یک مدرس زبان انگلیسی هدفش این است که مردم راحتر انگلیسی صحبت کنند و مواردی که یاد گرفته اند رو به راحتی در زندگی روزمره شان به کار ببرند.

پس سوال اساسی در این گام این هست که: هدف مخاطب شما چیست؟ و شما چگونه می توانید آن را محقق بسازید؟

هر آنچه که به ذهنتان می رسد را حتما مکتوب کنید.

 گام دوم: مخاطب من کیست؟

شاید خیلی از شما عزیزانی که این مقاله را مطالعه میکنید قبلا تجربه آموزش دادن در کلاس های حضوری را داشته باشید و باتوجه به اینکه مخاطب را میبینید و می توانید با مخاطب تعامل داشته باشید مشکلی از نظر ارتباط گیری نداشته باشید.

اما در تولید محتوای مجازی مخاطبی وجود ندارد و برای همین جواب به این سوال  می تواند خیلی به ما در تولید یک محتوای با کیفیت کمک کند. برای پاسخ به این سوال پیشنهاد میکنم از تکنیک پرسونا استفاده کنید برای آشنایی بیشتر با این تکنیک میتوانید با یک جستجوی ساده در گوگل مقالات آموزشی بسیاری را در مورد آن مطالعه کنید.

اما اگر بخواهیم به صورت خلاصه مفهوم پرسونا را توضیح دهیم به این صورت هست که شما باید مخاطب خود را از هر نظر مثل سن، جنسیت و ... در ذهن خودتان تصور کنید و متناسب با آن محتوا را تهیه کنید حتی ممکن است در بعضی از جاها شما به جای آن از خودتان سوال بپرسید و به همان سوال جواب بدهید در بعضی از جاها ممکن است ریتم صحبت کردن شما آهسته شود و در جای دیگر بلند تر صحبت کنید.

این کار باعث می شود تا مخاطب محتوای شما راحت تر با شما ارتباط بگیرد و مفهومی که شما می خواهید ساده تر منتقل خواهد شد. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید:

تولید محتوا را چگونه شروع کنیم؟

 گام سوم: سناریوی آموزشی از قبل آماده شده داشته باشید

هر سناریوی آموزشی به طور کلی در سه بخش می توان تقسیم کرد که در بخش اول  جملات ابتدایی شما را شامل می شود و اینکه چطور شروع کنیم؟

در بخش دوم سناریو شما آن مفهوم یا مطلبی که قرار است به مخاطب منتقل کنید را بیان می کنید. که حتما قبل از شروع به فیلم برداری یا محتواسازی تسلط کامل به آن داشته باشید.

و در بخش پایانی نیز مثل بخش ابتدایی جملاتی گفته میشود که قرار است به  آن محتوا خاتمه دهد برای بخش های ابتدایی و پایانی می توان از محتواهای موجود الگوبرداری کرد تا به مرور تسلط بیشتری پیدا کنیم.

البته این تقسیم بندی خیلی کلی هست و شما می توانید باتوجه به مطلب خود بخش های بیشتری را به آن اضافه کنید.

در ادامه به نکاتی که باید حین فیلم برداری با موبایل رعایت کرد خواهیم پرداخت.

نکاتی که باید در زمان تولید محتوا با موبایل رعایت کرد:

  • حافظه موبایل فضای لازم برای فیلم برداری را داشته باشد تا در حین فیلم برداری حجم موبایل شما پر نشود.
  • باتری موبایل شارژ کافی داشته باشد.
  • همگام فیلم برداری سوژه مقابل نور قرار گرفته باشدو فیلم بردار پشت به نور باشد. تصویر زیر جزییات بیشتری را در اختیار شما قرار خواهد داد.
  • موبایل شما در حالت پرواز باشد.
  • به کیفیت صدا در حین فیلم برداری توجه کنید و یکی از نکات اساسی در محتواهای فیلمی، کیفیت مناسب صدا هست. برای اینکه بتوانید با موبایل کیفیت مناسب صدا را داشته باشید شما نیاز به استفاده از میکروفن های اکسترنال یا خارجی دارید. برای اینکار پیشنهاد میکنم از میکروفن های اکسترنال مارک boya استفاده کنید که امکان اتصال به موبایل و ضبط صدا را در حین فیلم برداری برای شما فراهم میکند. برای خرید میکروفن دیجی کالا میتوانید از این صفحه اقدام کنید.
  • در نهایت برای جلوگیری از لرزش و کیفت مناسب تصویر حتما از پایه های دوربین استفاده کنید و یا اگر دسترسی به پایه های دوربین ندارید حتما در دسته ای منوپاد استفاده کنید.

در این مقاله بخشی از موارد مهمی که باید در زمان تولید محتوا با موبایل رعایت کرد پرداختیم در ادامه مباحث آینده به بررسی نرم افزار ها و اپلیکیشن های لازم برای تدوین فیلم های ضبط شده خواهیم پرداخت برای دریافت و مشاهده فیلم های آموزش تولید محتوا با موبایل به سایت گروه آموزش مجازی بیان نو و کانال تلگرام بیان نو که در سایت موجود است بپیوندید.


0 دیدگاه

برای ارسال دیدگاه باید کاربر سایت باشید
ارسال دیدگاه