اهمیت آموزش مجازی در این دوره از زمان

تصویر پست
کسب و کار
  • 03 شهریور 1398
  • پسند
  • 0 دیدگاه

آموزش مجازی

در سال های اخیر آموزش مجازی به عنوان یكی از کاربردهای مهم فنآوری های جدید اطلاعات و ارتباطات در جهان مطرح و فعالیت های گسترده ای در این راستا آغاز گردیده است.

با توجه به تغییرات سریعی که در محیط پیرامون در حال شکل گیری است، اجرای نظام های مجازی به منظورارایه خدمات و فنآوری های جدید در،زمینه ی تدریس و یادگیری ب صورت یک نیاز اساسی مطرح شده است. آموزش مجازی مهم ترین کاربرد فنآوری اطلاعات است که در قالب نظام های مختلف مثل یادگیری رایانه محور، یادگیری برخط، یادگیری شبکه محور و آموزش تحت شبکه ارایه می شود.

این اصطلاح را اولین بار کراس وضع کرد و به بیان ساده عبارت است از استفاده از فن آوری اطلاعات برای یادگیری است.دالور و قربانی در مقاله ای با عنوان" نقش آموزش مجازی در یادگیری خالق دانشجویان از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه های بجنورد" نقش آموزش مجازی در یادگیری خلاق در دانشگاه های شهرستان بجنورد را مورد بررسی قرار می دهد و بیان می کند ک یادگیری مبتنی بر کامپیوتر بر یادگیری خلاق دانشجویان نقش مثبتی دارد.

مك گری در پژوهشی با عنوان ارزیابی کیفیت دوره های آموزشی آن آنلاین، عوامل مهم طراحی دوره های آنلاین،را شناسایی کرده است. وی خاطرنشان ساخته که در طراحی برنامه درسی آنلاین انعطاف، تعامل و مشارکت،عوامل مهمی هستند.

نتایج پژوهش سانگ نیز نشان داد ، مواردی همچون: تعامل ، طراحی، تسهیلات، بازخورد و قابلیت استفاده، بر درک یادگیرندگان از کیفیت آموزشی دوره های بر خط تاثیر می گذارد.

آموزش الکترونیکی

آموزش مجازی امروزه تقریبا به معنای استفاده از شیوه های پیشرفته رایانه ای انتقال موادو مطالب درسی به فراگیران، یادگیران، دانش آموزان و دانشجویان است. تعریف ذکر شده در اصل تعریف آموزش الكترونیكی است اما از آنجا که امروزه نوع غالب ارائه آموزش این شیوه،روشهای یارانهای است اغلب این دو اصطالح را بهجای هم به کار میبرند.

در رویكرد سنتی از روش آموزش دادن استفاده می شود که چون همراه با زور و اجبار است باعث کاهش میل به یادگیری می شود.  اما در رویكرد جدید از روش آموزش گرفتن استفاده می شود. چون در این روش فرد، خود می خواهد یاد بگیردبنابراین زور و اجباری  هم در کار نیست. 

 در آموزش الكترونیكی(ب انگیلیسی:electronic-learning)،برخالف آموزش سنتی، محوریت بر خود می باشد و هر کس به خودآموزی مشغول است. در این نوع آموزش سعی بر آن است که بر توسعه ی مهارت های اجتماعی و علمی افراد کمک شود. در آموزش مجازی با توجه تعامل و گفت و گوی آنلاین مجازی، هر فرد می تواند با هر کس در هر نقطه جهان بحث و انجام تحقیقات گروهی را داشته باشد. با توجه به گسترده بودن منابع مطالب، امکان انعطاف پذیری بالاتری برخوردار است.

پیشینة آموزش الکترونیکی در جهان

آموزش غیرحضوری در دهه اول سال 1711 میالدی آغاز شد و هنوز هم در نقاط مختلف دنیا از این شیوة آموزش برایتحصیل استفاده می شود بهره گیری از فناوری در امر آموزش از اوایل دهة 1911 میالدی و آموزش مجازی از سال 1995شروع شده است .


0 دیدگاه

برای ارسال دیدگاه باید کاربر سایت باشید
ارسال دیدگاه