چرا آموزش از راه دور جایگزین مناسبی برای آموزش حضوری

تصویر پست
کسب و کار
  • 05 شهریور 1398
  • 2 پسند
  • 0 دیدگاه

آموزش از راه دور جایگزین مناسبی برای آموزش حضوری

امکان ادامه تحصیل در مدارس عادی و روزانه را ندارند و باید از خدمات مدارس آموزش از راه دور استفاده کنند مانند افراد متاهل و دارای معلولیت . این تفاوت در ارائه خدمات نشان از انعطاف خوبسیستم آموزش از راه دور و مزایای خرید نرم افزار lms‌ دارد.

از نظر محتوای آموزشی تمام مدارس از یک مدل و الگو پیروی می‌کنند و همان دروسی که در مدارس عادی دولتی تدریس می‌شود، در این مدارس نیز انجام می‌شود اما کتابهای این مدارس طوری طراحی شده است که فراگیر در 80 درصد موارد به معلم نیازی ندارد. بخش غیردولتی این مجموعه را اداره می کند و به فراگیران هزینه آموزشی تعلق می گیرد و اگر حمایت آموزش و پرورش از ابن بخش نبود، هزینه های آموزشی به مراتب بالاتر بود. هزینه هر واحد درسی هم بسته به شرایط متفاوت هر استان متغیر است.  حداکثر تعداد واحدهایی که فراگیر در یک نیمسال بسته به نظر و تشخیص مشاور می تواند دریافت کند بین 18 تا 20 واحد است. فراگیران لازم التعلیم، رایگان تحصیل می کنند و فراگیران بزرگسال در مجموع هزینه بالایی را برای استفاده از خدمات نمی پردازند.

با توجه به غیردولتی بودن مدارس آموزش از راه دور، نیروهای فعال این مدارس به صورت اضافه کاری، بازنشسته، رسمی و یا آزاد مشغول به کار هستند که هرکدام قانون مربوط به خود را دارند مانند نیروهای آزاد که تابع قانون کار هستند (یعنی به تناسب میزان ساعاتی که در آموزش و پرورش و مراکز، فعالیت می کنند و براساس قرارداد منعقد شده تابع قانون کارهستند). بیشترین مدارس آموزش از راه دور در نوبت دوم مدارس دولتی تشکیل می‌شود و تعدادی از مدارس آموزش آنلاین توسط موسسان خریداری شده است و به صورت مجزا فعالیت می‌کنند. طرح نظارت جامع دارای سه بخش نظارت همتا، نظارت تخصصی (سالی سه مرتبه این نظارت صورت می گیرد) و نظارت عالیه است و هر نیم سال وضعیت مدارس آموزش از راه دور بررسی می شود. آموزشی و پرورشی، اداری و مالی و فناوری از جمله موارد نظارت تخصصی بر مدارسآموزش از راه دور است.

با توجه به عوامل ذکر شده ، آموزش از راه دور می تواند بسیار مثمر ثمر باشد . آموزشی که با آرامش ، تمرکز ، دقت و بدون خستگی انجام گیرد می تواند باعث یادگیری قابل توجهی گردد . آموزش از راه دور به سبب اینکه در منزل انجام می گیرد این امکان را برای علم آموز مهیا می سازد که بتواند با آرامش و تمرکز بیشتر به مطالعه دروس بپردازد .

البته ممکن است عوامل بازدارنده ای هم وجود داشته باشد که علم آموز نتواند به درستی از این نوع آموزش بهره گیرد ولی این نوع آموزش می تواند برای علم آموزانی که قادر به گذراندن زمان زیادی در محلهای آموزشی نیستند بسیار مناسب باشد . بسیاری از علم آموزان ترجیحاً یادگیری در منزل (آموزش از راه دور) برایشان بسیار راحت تر از یادگیری در محیط های آموزشی می باشد. این افراد با توجه به اینکه در محیطهای آموزشی فرصتی برای انجام تمرین و ممارست پس از مطالعه دروس وجود ندارد ، فرصت می یابند تا هم دروس را با دقت بیشتری مطالعه نمایند و هم به انجام تمرینات مربوطه بپردازند. محیط منزل از لحاظ آرامش ، تمرکز و دقت به مراتب بسیار بهتر از محیطهای آموزشی می باشد . بعضی از علم آموزان در محیطهای آموزشی به جای توجه به آموزش ، به عوامل دیگری توجه می نمایند.  هر چند آموزگاران با روشهای تدریسی مختلف ، سعی می نمایند از جلب توجه علم آموزان به اطراف جلوگیری نمایند ولی عوامل گفته شده اکثر اوقات باعث می شود که حداقل بخشی از درس توسط علم آموز آموخته نشود . علاوه بر این ، با توجه به اینکه افراد دارای قابلیت خستگی یکسانی نیستند، بعضی اوقات خستگی زودرس که ممکن است ناشی از بی خوابی ، فعالیت جسمی زیاد و یا استرس بوده باشد، باعث بروز مشکلاتی در یادگیری علم آموز در محیط آموزشی می گردد. بعضی از آنها مجبور هستند که مسافت طولانی را برای رسیدن به محیط آموزشی طی نمایند که این امر هم باعث ایجاد خستگی در آنها خواهد شد .

باید توجه داشت که بعضی اوقات رقابت کاذب ناشی از فشار والدین بر فرزندان باعث می شود که علم آموز به جای توجه داشتن به محیط آموزشی ، همواره توجهش به والدین معطوف گردد . توجه داشتن به والدین در حین آموزش و توقع آنها باعث می شود که علم آموز تمرکز لازم را در حین آموزش نداشته باشد . در سالهای قبل بسیاری از آموزگاران با روش آموزش از راه دور موافق نبودند ، به این علت که طرز تفکر ایشان بر این بود که علم آموز هیچگاه به کسب علم به تنهایی نخواهد پرداخت . این امر در سنین پایین باعث می شد که هیچگاه این نوع آموزش مورد تایید آموزگاران قرار نگیرد . البته با توجه به اینکه دانش آموزانی وجود داشتند که هیچگاه علاقه ای به کسب علم در آنها وجود نداشت ، این امر بسیار بدیهی به نظر می رسید . ولی این نکته که افرادی هم وجود داشتند که همواره به دنبال کسب آگاهی بودند، از نظر بعضی آموزگاران بدور نگاه داشته می شد . این امر زمانی بسیار مورد توجه قرار گرفت که این احساس در مسئولین بوجود آمد که علم آموزانی وجود دارند که به علت کمبود محیطهای آموزشی قادر به ادامه تحصیل نخواهند بود.

با توجه به اینکه بعضی از علم آموزان مجبور به طی مسافتی طولانی و بعضاً خارج از شهر مورد سکونتشان می بایست به ادامه تحصیل بپردازند و این امر مستوجب پرداخت هزینه برای این افراد می باشد، این نوع آموزش بسیار مورد استقبال قرار گرفت .نکته قابل توجه در مورد این نوع آموزش این است که علم آموزان می توانند جهت آشنایی با آموزگار ، درس مربوطه ، مطالب مورد نیاز یادگیری و پروژه های احتمالی کلاس توجیهی در ابتدای ترم داشته باشند. این امر می تواند در برطرف نمودن ابهاماتی که در ابتدای تحصیل برای علم آموزان بوجود آید موثر واقع شود. آنها بسیار مایل هستند که بدانند روش تدریس در این نوع مراکز آموزشی به چه نحوی انجام می شود. حتی تهیه نمودن جزوه ای که بتواند کمک قابل توجهی به آنها بنماید بسیار موثر خواهد بود.


0 دیدگاه

برای ارسال دیدگاه باید کاربر سایت باشید
ارسال دیدگاه