سیستم آموزش الکترونیکی چیست؟

تصویر پست
کسب و کار
  • 09 شهریور 1398
  • پسند
  • 0 دیدگاه

اهمیت و جایگاه تعامل در سیستم آموزش الکترونیکی lms

از جمله مفاهیمی که در عصر ارتباطات الکترونیکی دچار تحولات گسترده‌ای شده، مفهوم تعامل است. چنانچه بپذیریم که تعامل نقش اساسی و مهمی در فرایند تدریس و یادگیری دارد، آموزش مجازی و سامانه آموزش الکترونیکی با بهره‌گیری از فناوری‌های نوظهور، تعاملات گسترده‌ای را جهت دسترسی به اطلاعات وسیع و نیز برقراری انواع ارتباط فراهم می‌سازد؛ امکانی که در فرایند سنتی یادگیری به صورت بسیار محدود و ناچیزی وجود داشته است.

ویژگی اصلی و اساسی یادگیری الکترونیکیو سامانه آموزش الکترونیکی lms، علاوه بر دسترسی آسان به اطلاعات، ویژگی ارتباطی و تعاملی آن است. این تعامل، چیزی فراتر از انتقال یک طرفه محتوا بوده و چگونگی تفکر ما را درباره ارتباطات میان انسان‌هایی که در فرایند آموزشی درگیر شده‌اند، با اصلاحاتی توسعه گرایانه مواجه می‌سازد. در حال حاضر، رویکردهای سنتی انتقال منفعلانه اطلاعات، با ظرفیت‌های تعاملی و سازنده آموزش مجازی مواجه گشته‌اند.

انواع تعامل در سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی lms

تعامل در سیستم آموزش الکترونیکی ، یکی از عواملی است که متخصصان آموزش و پرورش را با چالش روبه‌رو ساخته است؛ چرا که بحث تعامل در محیط یادگیری الکترونیکی، بسیار پیچیده‌تر از آموزش سنتی است. بدون تعامل، نه تنها یادگیرندگان انگیزه‌ای برای ادامه دوره در خود نمی‌بینند، بلکه یادگیری نیز به وقوع نمی‌پیوندد. همین نکته کافی است تا متخصصان آموزش و پرورش را وادارد تا بیشتر از پیش به مسأله تعامل در محیط آموزش الکترونیکی بیندیشند؛  اما بسیاری از پژوهشگران بر اهمیت تعامل یا بُعد کمی تعامل در آموزش الکترونیکی تأکید کرده‌اند و به اشکال و چگونگی این تعامل توجه نکرده‌اند. سامانه آموزش الکترونیکی با دربرگیری انواع تعاملات دوسویه، به چالش های آموزش غیرحضوری به خوبی پاسخ داده است.

ال ام اس  (LMS) یک زیر ساخت نرم افزاری برای مقاصد مختلف میباشد از جمله: آموزش از راه دور، برگزاری کلاس آنلاین، پیاده سازی آموزش الکترونیکی، ارائه و تولید محتوای الکترونیکی و همچنین جهت مدیریت و اجرای دوره های آموزشی می باشد. یک پلتفرم مدیریت یادگیری است که قطعا بازدهی یک موسسه در زمینه سیستم آموزشی را بالا خواهد برد و علاوه بر آن مزایایی دارد که در ذیل به آن اشاره می شود:

امکان رصد کردن و ثبت کلیه فعالیت های کاربران در یک سیستم جامع اموزش مجازی

امکان گزارش گیری از کلیه فعالیت های انجام شده در نرم افزار آموزش مجازی تحت وب

مدیریت خودکار روند یادگیری در سرویس آموزش الکترونیکی

ارائه محتوای آموزشی با قالب های مختلف (ppt و pdf وmp3 وmp4 و …) و SCORM در سیستم آموزش الکترونیک lms

آزمون الکترونیکی در سیستم آزمون انلاین

انجام پروژه ها بصورت الکترونیکی در سرویس آموزش مجازی

قابلیت دسترسی ساده و استفاده مکرر از محتوا در طول زمان در سامانه دانشگاه مجازی

گسترش انتخاب‌های پیش روی طراح دوره در زمینه نحوه دسترسی، طراحی محتوای آموزشی و تکنیک‌های ارزیابی در سرویس LMS

هزینه کمتر توسعه و نگهداری محتوا در پورتال آموزش مجازی

بهبود و توسعه خودآموزی و ارزیابی شخصی در سامانه آزمون انلاین

آموزش مجازی، همه فعالیت‌های آموزشی را در بر می‌گیرد که توسط فرد یا گروه‌هایی به صورت آنلاین و آفلاین، همزمان(Synchronic) و غیر همزمان(Asynchronic)، توسط شبکه رایانه‌های مستقل و دیگر وسایل الکترونیکی انجام می‌پذیرند. بدین ترتیب، تعاملات در سامانه یادگیری الکترونیکی ابتدا به دو شکل کلی همزمان و غیر همزمان تقسیم می‌شوند. هر کدام از این دو شکل تعامل، با ابزارهای مختلف و در موقعیت‌های مختلف برقرار می‌شود. منظور از تعامل همزمان در سیستم آموزش الکتریکی ، نوعی از تعامل است که در آن افراد (اعم از استادان، دانشجویان، متخصصان، مشاوران، و...) به صورت زنده و همزمان می‌توانند با هم ارتباط برقرار کنند و به صورت چهره به چهره (منتهی از طریق شبکه رایانه‌های شخصی) با یکدیگر به تبادل افکار و دیدگاه‌ها یا اطلاعات بپردازند.

ارتباط‌های همزمان، از طریق استفاده از ویدئو کنفرانس، وبینار، کلاس‌ مجازی و اتاق‌های گپ زنی امکان‌پذیر می‌شود. تعامل غیر همزمان، نوعی دیگر از تعامل است که در آن زمان و مکان مشخص نیست و افراد در هر زمان و هر مکانی که بخواهند می‌توانند وارد شبکه شده و تبادل اطلاعات کنند. ارتباط ناهمزمان معمولاً با استفاده از پست الکترونیکی، گروه‌های خبری و «اتاق‌های مباحثه الکترونیکی» (Electronic discussion forums) انجام می‌شود.


0 دیدگاه

برای ارسال دیدگاه باید کاربر سایت باشید
ارسال دیدگاه