راهنمای خرید سامانه آموزش مجازی

تصویر پست
کسب و کار
  • 15 مرداد 1398
  • پسند
  • 0 دیدگاه

سامانه آموزش مجازی چیست؟

نرم افزار LMS  در ظاهر یک وبسایت معمولی است و کاربر (دانشجو، استاد و یا مسئول) با اطلاعات کاربري خود به آن وارد میشود و با استفاده از انتخابهاي موجود در پنل کاربري خود و بسته به دسترسیهایی که از جانب مدیر به او داده شده است، میتواند عملیات مختلفی را در وبسایت انجام دهد. این عملیات با توجه به قابلیتهایی که نرم افزار از آن پشتیبانی میکند، میتواند شامل عملیاتی مانند ثبت نام و انتخاب واحد، شرکت در کلاس برخط، مشاهده محتواي الکترونیکی آموزشی، مشاهده نمرات و غیره باشد.

در واقع تمام اطلاعات مربوط به دروس ارائه شده، واحدها، اطلاعیه گروه‌ها، مسائل مالی، مسائل آموزشی، مسائل مدیریتی، آگهی ها و اطلاعیه‌هاي مختلف با در نظر گرفتن نوع و سطح دسترسی کاربران در سیستم لحاظ میگردد. به کمک این نرم‌افزار، مدیران، مسئولین مربوطه، اساتید و دانشجویان قادر خواهند بود با توجه به نوع و سطح دسترسی خود، اطلاعات وبسایت را مشاهده، ویرایش، حذف، اضافه و یا استخراج کنند. دانشجویان واحد درسی خود را انتخاب و مطالب درسی را دریافت میکنند، به تکمیل تمرینهاي درسی و شرکت در امتحان میپردازند و با اساتید و دیگر دانشجویان ارتباط برقرار میکنند. به طور کلی از طریق این وبسایت تمامی نیازهاي آموزشی قابل مدیریت میباشد.

در سامانه آموزش مجازی LMS حتی امکان به اشتراک گذاری دسکتاپ شخصی خود وجود دارد. در نرم افزار آموزش مجازی LMS شما همانند یک ویدئو کنفرانس می توانید انواع سمینارهای مجازی یا همایش های مجازی را از طریق وب کنفرانس بصورت وبیناری و ... برگزار نمایید و جلسات آنلاین داشته باشد.

 امروزه وبینارهای آنلاین توانسته جای خود را در جامعه باز کند بطوری که رشد دانشگاه های مجازی و موسسات آموزشی الکترونیکی و آموزشگاه های مجازی رو به افزایش است. در سیستم مدیریت یادگیری الکترونیکی(LMS) یا ال ام اس یکبار محتوای الکترونیکی تولید می شود و به دفعات برای کاربران قابلیت انتشار و باز آموزی دارد و همین امر باعث شده کاربران بتوانند حتی در صورت عدم حضور در جلسه از فایل ضبط شده آن بهره مند گردند.

 

انواع نرم افزار آموزش مجازی  LMS

تمامی نرم افزارهای آموزش مجازی LMS (ال ام اس) یا نرم افزارهای یادگیری الکترونیکی، مشخصات و قابلیت‌ها را به اشکال مختلف و با بهره‌گیری از شیوه‌های متفاوت فراهم می‌کنند. برخی از این سامانه‌ها برای شبیه‌سازی کلاس‌ها و فعالیت‌های آموزشی، محیط‌های سه‌بعدی آموزشی با شکل‌های متنوع و سرگرم‌کننده ارائه می‌کنند و برخی صرفاً از ابزارهای نوشتاری بهره گرفته و ساده هستند. بعضی به‌صورت ویدیو بوده و پهنای باند دریافت رسانه‌ای دارند و برخی ویدیو را در بر نمی‌گیرند. کاربران می‌توانند با استفاده از یک مرورگر در نرم افزار آموزش مجازی LMS (ال ام اس) یا سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی به ‌صورت تعاملی عمل کنند. فراگیران به‌ محض ورود به شبکه، قادرند دروس و اطلاعات را مشاهده و موضوع مورد نظر خود را انتخاب و مطالعه کنند. درعین‌حال، فعالیت کاربر و نتایج آن در بانک اطلاعاتی مربوط به آن ذخیره خواهد شد.

یکی از سامانه های آموزش مجازی که به صورت اپنسورس می باشد نرم افزار آموزش مجازی مودل هست. سامانه آموزش مجازی مودل شامل معایب بسیاری هست که یکی از اصلی ترین موارد آن هزینه های بالای سفارشی سازی آن متناسب با موسسه یا آموزشگاه خودمان هست. هر چند در سامانه مودل امکانات زیادی وجود دارد اما پنل مدیریتی آن به شدت گیج کننده است و عملا بدون طی کردن آموزش های لازم امکان استفاده برای کاربرهای عادی و بدون دانش برنامه نویسی مقدور نمی باشد و برای فراگیرانی که می خواهند دوره های آموزشی خود را به صورت مجازی طی کنند استفاده کردن از این پنل بسیار دشوار است و فراگیر را از آموزشهای مجازی دلسرد می کند.

در این راستا شرکت های بسیاری شروع به تولید سامانه های آموزش مجازی متناسب با نیاز مشتری و موسسات آموزشی کرده اند که هم از ظاهر زیبا و کاربرپسند تری برخوردار است هم امکانات آن متناسب با نیاز فراگیران و اساتید می باشد. یکی از این شرکت ها گروه آمزوش مجازی بیان نو هست که البته محصول خود را به عنوان یک محصول دانش بنیان نیز به ثبت رسانده است. سامانه آموزش مجازی بیان نو به گفته مدیران این شرکت فراتر از یک نرم افزار آموزش مجازی است بلکه امکان قابلیت سفارشی سازی تم های گرافیکی سایت متناسب با سلیقه مشتری یکی از ویژگی های اساسی این سامانه بیان شده است. همچنین امکان استفاده به صورت پلن های اجاره شش ماه یا سالیانه باعث شده است تا هزینه های پیاده سازی و استفاده از سامانه آموزش مجازی برای موسسات و آموزشگاه هایی که می خواهند وبسایت آموزشی با برند خودشان راه اندازی کنند کاهش یابد به طوری که تعرفه های ارائه شده در قیمت سامانه آموزش مجازی یک بیستم نمونه های خارجی و یک پنجم نمونه های ایرانی می باشد. پیشنهاد می کنم ویژگی های کامل این سامانه آموزش مجازی ایرانی و بومی شده را در صفحه ویژگیهای سامانه آموزش مجازی مطالعه کنید.

مزایای سامانه آموزش مجازی  LMS

به کارگیري این سیستم مزایایی را براي مؤسسات شامل میشود. از آن جمله میتوان به کاهش هزینه‌هاي آموزشی، ایاب و ذهاب و تسهیلات کارگاه یا ابزارهاي دوره آموزشی و کاهش اتلاف وقت دانشجویان، همچنین آموزش تعداد زیادي دانشجو در مدتی کوتاه، کاهش مشکلات اداري ناشی از انجام مراحل ثبت‌نام و انتخاب واحد و در نتیجه کاهش هزینه‌ها اشاره نمود. 

سامانه های آموزش مجازی LMS پس از رونق اینترنت و افزایش نفوذ آن میان مردم کاربرد و اهمیت زیادی پیدا کرد. سازمان‌ها و دانش پذیران زیادی برای استفاده از نرم افزار آموزش الکترونیکی LMS علاقه نشان دادند و در طول سال‌های اخیر به‌ عنوان یکی از کاربردهای مهم فناوری جدید اطلاعات و ارتباطات در جهان مطرح بوده است و این مقوله تبدیل به یک حوزه رو به رشد شد. از مزایای نرم افزار آموزش مجازی LMS می توان به نداشتن محدودیت مکانی، نداشتن محدودیت‌های زمانی، محدود نبودن ظرفیت پذیرش، گسترش فرهنگ یادگیری مستقل، استفاده از استادان مجرب در حوزه‌های گسترده‌تر (جغرافیای و تعداد دانشجویان)، امکان تطبیق و بهینه‌سازی کلاس‌ها، تمرینات و مشاوره جهت تطبیق با نیازهای فردی (دانشجو محوری)، انعطاف‌پذیری در اصلاح و تغییر محتوا، افزایش سرعت آموزش، افزایش کیفیت ارائه‌ دروس (به دلیل ارائه‌ دروس به‌ صورت چندرسانه‌ای)، کاهش زمان و هزینه‌ رفت‌ وآمد، تکثرگرایی و دسترسی آسان به اساتید متعدد اشاره کرد. بطوریکه در کشورهای پیشرفته نرم افزار یادگیری الکترونیکی (LMS) جزیی از آموزشهای نوین آنها می باشد و روزانه رو به افزایش است.

 

ضرورت حرکت به سوی سامانه آموزش مجازی  LMS

نرم افزار آموزش مجازی (LMS) امروزه در سطح وسیعی از جامعه گسترده گردیده است و کلاس های آموزشی به صورت غیر حضوری و الکترونیکی برگزار می گردد. سازمانها می توانند با بهبود شرایط و اجرای برنامه های آموزش آشنا سازی کارکنان با نحوه بهره گیری از آموزش الکترونیکی, صرفه جوئی های بسیاری را در پرداخت هزینه های حقوق و بکارگیری کارکنان بویژه در حوزه تخصصی و کارشناسی بعمل آورند. با اجرای برنامه های آموزشی به شیوه الکترونیکی نه تنها از کیفیت نظارت و اجرای آموزش کاسته نمی شود بلکه با توجه به قابلیتهای بسیار وسیع اجرایی این گونه سیستمها، می توان از مرحله نیازسنجی آموزشی و برنامه ریزی تا مرحله اجرا و نظارت و ارزیابی و نتیجتاً صدور گواهینامه های مربوطه به نحوی بسیار مطلوب و همه جانبه اقدام نمود که این مهم خود باعث صرفه جویی سالیانه نسبت به هزینه های آموزشی به شیوه سنتی می شود.

همچنین موسسات آموزشی آزاد و آموزشگاه های فنی و حرفه ای کشور می توانند از آموزش مجازی به عنوان یک ابزار برای توسعه کسب و کار خود استفاده کنند و حوزه فعالیت خود را صرفا به یک منطقه خاص از یک شهر محدود نکنند و با تبدیل شدن آموزشگاه شان به یک آموزشگاه مجازی می توانند فراگیران بیشتری را جذب کنند.

 

ویژگی های نرم افزار آموزش مجازی LMS

به طور کلی می توان ویژگی های یک سامانه آموزش مجازی مطابق با استاندارد های بین المللی را شامل موارد زیر دانست:

  • ایجاد محیط اختصاصی برای هر یک از دوره های آموزشی بدون محدودیت تعداد دوره ها.
  • مدیریت هر یک از دوره های آموزشی توسط مدیر دوره با قابلیت هایی همچون ایجاد صفحه جدید، اطلاع رسانی و....
  • تعریف سطوح مختلف دسترسی برای مدیران، مدرسین، فراگیران و کارشناسان و امکان ایجاد سطح دسترسی جدید.
  • روش های مختلف ارایه دوره آموزشی به شکل های هفتگی، موضوعی، پروژه ای و....
  • بارگذاری و به اشتراک گذاری مطالب دوره های آموزش بر طبق استاندارهای مختلف آموزش الکترونیکی مانند اسکورم Scorm و .. وجود دارد
  • بارگذاری هرنوع فایل با فرمت های مختلف در سیستم lms امکان پذیر است
  • در نرم افزار LMS ارتباط بین اعضا با سیستم پیام رسانی، انجمن های گفتگوی، ورک شاپ ها و ... فراهم است.
  • برگزاری آزمون الکترونیکی و امتحانات آنلاین و امکان برگزاری نظر سنجی های مختلف در نرم افزار آموزش مجازی LMS  فراهم است
  • امکان تعریف تمرین از طرف مدرس دوره برای هر جلسه در یک دوره آموزشی
  • امکان گزارش گیری و بررسی میزان مشارکت فراگیران هر دوره در تالارهای گفتگو، تمرینها، ازمونها، ورک شاپ ها و میزان تعامل با دیگر فراگیران
  • دریافت تمرین ها و پروژه ها به شکل های مختلف از فراگیران با قابلیت تصحیح و دادن نمره و  بازخورد به فراگیر.
  • تقویم آموزشی قوی با امکان تعریف رخدادها و فهرست کارها و....
  • سیستم های مختلف اطلاع رسانی به مخاطبین از طریق نرم افزار آموزش مجازی LMS مهیا می گردد
  • مدیریت منسجم کلیه کاربران سیستم.
  • ثبت نمرات و ایجاد دفتر نمره برای فراگیران به آسانی در سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی (lms) فراهم می گردد
  • ایجاد صفحات شخصی برای هر فرد.
  • تعریف روش های مختلف ثبت نام در دوره های آموزشی برای فراگیران و ارتباط ان با نرم افزار مدیریت آموزشگاه
  • مدیریت پویای سیستم توسط کارشناس مربوطه ، بدون نیاز به دانش فنی بالا در سیستم آموزش از راه دور فراهم شده است
  • امکان ایجاد محدودیت های مختلف در سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی (lms)
  • مدیریت حسابداری مالی دوره ها و آنالیز میزان درآمد و هزینه های یک آموزشگاه
  • امکان مدیریت صدور گواهینامه ها به صورت آنلاین
  • امکان ایجاد ارزش افزوده برای صدور گواهینامه پایان دوره و برای هر یک از جلسات
  • امکان ایجاد ارزش افزوده با قابلیت تعریف فروش بسته های آموزشی به صورت پکیج های سی دی
  • امکان اعمال کد تخفیف برای هر دوره و در بازه های مختلف با قابلیت های فراوان
  • امکان برگزاری کلاس های برخط و آنلاین و ارتباط همزمان با استاد.

اگر شما علاقه مند به استفاده از سامانه آموزش مجازی شده اید و یا تصمیم دارید که وبسایت آموزش مجازی خود را راه اندازی کنید پیشنهاد می شود در قدم اول از سامانه آموزش مجازی رایگان بیان نو استفاده کنید تا در صورت مناسب بودن آن برای شما اقدام به خرید و پیاده سازی سامانه آموزش مجازی خود کنید.


0 دیدگاه

برای ارسال دیدگاه باید کاربر سایت باشید
ارسال دیدگاه