تولید محتوای آموزشی به سبک میکرولرنینگ

تصویر پست
تولید محتوا
  • 05 اسفند 1398
  • پسند
  • 1 دیدگاه

اما اگه از دید مخاطب به قضیه نگاه کنیم متوجه میشیم که مخاطب ما هم داره زمان و وقت خودش رو میزاره برای تماشا کردن این ویدیو. پس باید یک ارزشی رو بدست بیاره تا از این به بعد به عنوان یک دنبال کننده، کلیپ های بعدی ما رو هم پیگیری کنه. حالا این نکته در تولید محتواهای آموزشی خیلی خیلی مهم تر میشه. برای همین میخوام شما رو با مفهوم میکرولرنینگ یا میکرو اموزشها آشنا کنم که بطرز شگفت آوری بین متخصصان آموزش مجازی محبوب شده. 

تعریف میکرولرنینگ:

 در قدم اول باید یک تصویر واضح تری از میکرو آموزشها داشته باشیم:

همین طور که میدونید باتوجه به مشغله ها و دغدغه های روزمره زندگی، خیلی از افراد وقت شرکت در دوره های آموزشی عادی و زمان بر رو ندارند. میکرو لرنینگ، آموزش های طولانی رو به بخش های کوتاه تقسیم می کنه و با طراحی جذاب اونها رو به مردم ارائه می ده.

البته میکرو آموزشها صرفا تقسیم کردن یک ویدیوی آموزشی 60 دقیقه ای به فایلهای اموزشی 5 الی 10 دقیقه ای نیست. یک میکرو آموزش واقعی باید این ویژگی ها رو داشته باشه:

ویژگی های میکرولرنینگ:

اول اینکه  نیاز به تلاش زیادی برای ساخت اونها نیست و طراحی و توسعه اونها خیلی سریع انجام میشه.

دوم: میکرو آموزش ها روی یک هدف خاص تمرکز دارن. یعنی در هر میکرو آموزش باید به یک نکته آموزشی بپردازیم و همزمان چندین نکته رو به مخاطبمون منتقل نکنیم.

سوم: میکرو آموزشها به هر فرمتی میتونن باشن از فرمت های ویدیو گرفته تا اینفوگرافیک، انیمیشن، بازی و موارد دیگه و البته ساختشون هم هزینه زیادی نداره.

چهارم: مطالب ارائه شده در یک میکرو آموزش باید معنادار باشه

پنجم: مدت زمان مطالعه یک میکرو آموزش تا ده دقیقه ایده ال هست با این حال قانون یا فرمولی در این مورد وجود نداره.

ششم: اگر مجموعه ای از میکرو آموزش ها طراحی شده است٬ هرکدام از بخش ها باید به ترتیب شماره گذاری بشن تا یادگیرنده گیج نشه و به راحتی بتونه به دوره ی آموزشی مورد نظر خودش دسترسی پیدا کنه.

هفتم: فراگیر باید بتونه در دوره های آموزشی بگرده و در صورت لزوم اطلاعات مورد نظر را پیدا کنه، بنابراین یک میکرو آموزش باید قابلیت جستجو داشته باشه.

خب اینها ویژگی های یک میکرو آموزش خب بودن.

اما یک میکرو آموزش چه مزایایی رو برای فراگیران یک دوره ایجاد میکنه؟

مزایای تولید محتوای آموزشی با روش میکرولرنینگ چیست؟

  • خستگی کمتر

تا به حال شده که بعد از یک کارگاه یک روزه یا یک سمینار، احساس خستگی زیادی بکنید؟

این یک واقعیت هست و خیلی از ما این رو تجربه کردیم که راه حل این مشکل میکروآموزش است. 

یادگیری به صورت قطعه قطعه می تونه به جای خسته کننده بودن، انرژی بخش و لذت بخش باشه، حتی می تونه کنجکاوی فراگیران رو برای بخش بعدی آموزش تحریک کنه.

  • جلوگیری از وقفه ها و حواس پرتی ها

اگه شما برای کارکنان دولت دوره های آموزشی برگزار میکنید بزارید یک امار جالب بهتون بدم: 

۷۱ درصد از کارکنان از وقفه هایی در کارشان گزارش می دن. ما تقریبا عادت کرده ایم که هر ۱۱ دقیقه یا بیشتر باید انتظار حواس پرتی در کارمون رو داشته باشیم. 

میکرو آموزش میتونه این روند رو تغییر بده و هر زمان که کارمندی خسته بشه میتونه یک دوره آموزشی کوتاه جذاب رو ببیند و چیز جدیدی رو یاد بگیره و هنگامی که دوره آموزش آنلاین تمام شد، می تونه به کار خودش ادامه بده.

  • با ابزارهای تلفن همراه به راحتی کار میکنه

اگر قرار باشه دوره های آموزش مجازی به صورت ویدیوهای آموزشی باشه، تقسیم اون به بخش های کوتاه در تلفن های همراه خیلی راحتتر هست.

  • شخصی سازی شده است

فراگیرا میتونند بخش هایی را که میخوان یاد بگیرن رو انتخاب کنند و فقط همان بخش را ببینند و دیگر نیازی نیست کل ویدئوی مثلا یک سمینار یک ساعته رو دید.

این ویژگی کمک میکنه تا فراگیرا حس کنند که برای زمان آنها احترام قائل شدیم و زمان اونها به هدر نرفته است و اونها به بخشی که می بینند علاقه مند خواهند شد.  

  • میکرو آموزش ما را از حلقه فراموشی دور میکند

تقریبا ۸۰ درصد از اون چیزی که در ۳۰ روز فرامی گیریم رو اگر دوره نکنیم، فراموش می کنیم.

خب میکروآموزشها باتوجه به مدت زمان کوتاه ترشون می تونن به ما در دوره کردن محتواها کمک کنن و راحتتر میتونیم به بخشی که نیاز هست مجدد تماشا بشه دسترسی پیدا کنیم.

  • نرخ تکمیل دوره های آموزشی افزایش می یابد

وقتی برای تولید محتوای ویدیویی یک دوره آموزشی از میکرو آموزشها استفاده میکنیم احتمال وقوع وقفه در حین فرایند یادگیری کاهش پیدا میکنه و زمان کمتری رو از افراد میگیره و در نتیجه احتمال مشاهده کامل دوره آموزشی بیشتر میشه 

  • فراگیران این روش را ترجیح می دهند

مطالعه ای از نشریه فوربس فرانسه نشون داده  که ۹۴ درصد از فراگیران ماژول های کمتر از ۱۰ دقیقه را ترجیح میدهند.

  • توسعه و به روز رسانی ساده

باتوجه به مدت زمان کوتاه میکروآموزشها، اگر در این محتواهای ویدیویی نیاز باشه که تغییراتی صورت بگیره یا فایلی حذف بشه و تولید محتوای جدیدی صورت بگیره خیلی راحت تر و با هزینه کمتری انجام خواهد شد نسبت به  محتواهای ویدیویی بلند که نیاز هست کل فایل ویرایش بشه.

سخن آخر

استفاده از میکرو آموزش ها یک فرصت جدیدی رو برای ارائه آموزش های تخصصی هر نوع سازمانی فراهم می کند.

این یک روش مقرون به صرفه است که به راحتی ایجاد می شه و یادگیرندگان و آموزگاران اون رو یک روش  راحت و جذاب بیان کردن.

مطالعات همچنین نشان داده که آموزش مجازی بر اساس میکرو آموزش، یادگیری فراگیران رو 20% افزایش داده است.

ما در گروه آموزش مجازی بیان نو، ابزارها و امکاناتی رو فراهم کرده ایم که همه افراد می تونن بدون نیاز به دانش فنی و فقط با چند کلیک سامانه آموزش مجازی خودشون رو راه اندازی کنن و به کمک نرم افزار تولید محتوای هوشمند بیان نو محتواهایی متناسب با معیارهای بالا رو بدون صرف هزینه تولید کنن.

برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس گروه بیان نو مراجعه کنید.  


1 دیدگاه

آواتار کاربر
مدیر سیستم
مدیر سیستم

منتظر نظرات شما هستیم

برای ارسال دیدگاه باید کاربر سایت باشید
ارسال دیدگاه