راه اندازی سیستم آموزشی مجازی چگونه می باشد؟

تصویر پست
آموزش آنلاین
  • 10 مهر 1401
  • پسند
  • 0 دیدگاه

کلاس مجازی و آموزش از راه دور از جنبه‌هایی شاید ساده‌تر از آموزش سنتی باشد، اما پیچیدگی‌های خاص خود را نیز دارد. برای کسی که به دنبال راه اندازی سایت آموزش مجازی است، الزامی است که اطلاعات جامعی در خصوص بایدها و نبایدها و اصول برگزاری کلاس مجازی داشته باشد. یکی از الزامات برگزاری کلاس مجازی، راه اندازی سایت آموزش مجازی است.

سامانه آموزشی lms  زیادی در ایران وجود دارند که برخی با سامانه آموزش مجازی یکپارچه شده و بعضی دیگر هیچ‌گونه یکپارچگی ندارند. اما برای درک بهتر سیستم‌هایی که به صورت یکپارچه طراحی و استفاده نمی‌شوند؛ بهتر است با هم مثال زیر را بررسی کنیم.

موضوعی که در مورد سیستم مدیریت آموزش الکترونیکیlms به اشتباه رایج شده است، بسنده کردن مدرسین به ویدئو و اشتراک گذاری محتوای ویدئویی یا در بهترین حالت برگزاری ویدئو کنفرانس است. در صورتی که در سیستم مدیریت یادگیری الکترونیکی lms، همه‌ی فرآیند‌های آموزشی شبیه سازی می‌شود و کاربر در محیطی تعاملی اقدام به یادگیری می‌کند. یک کلاس مجازی می‌تواند از یک تا بیش از صد نفر فراگیر داشته باشد و محتوایی که یکبار تولید شده است به تعداد نامحدود به نمایش در بیاید

همچنین کاربر به غیر از ویدئو می‌تواند از سایر مستندات آموزشی مثل صدا، تصویر، کتاب و ... نیز بهره ببرند. این قابلیت هم در نرم افزارهای  LMSوجود دارد که بتوان سیستم‌های ویدئو کنفرانس را به آن متصل کرد و به عنوان یک فعالیت آموزشی از آن بهره برد.

آموزش مجازی آنلاین می‌تواند مکمل آموزش حضوری باشد یا حتی در بعضی از مواقع نسبت به آموزش حضوری بهتر عمل کند. چرا که هدف از سایتlms تکرار آموزش جهت افزایش یادگیری فراگیران است.

 

بهترین سرورهای پلتفرم آموزش آنلاین

1-اختصاصی بوده و اشتراکی نباشد:

سرورهای اختصاصی این مزیت را نسبت به سرورهای اشتراکی دارند که کنترل تعداد افرادی که از آن سرور استفاده می‌کنند در اختیار شما بوده و این سرور با تعداد زیادی از افراد به اشتراک گذاشته نمی‌شود. همین باعث می‌شود تا مشکل لگ و قطعی کاهش یافته و نزدیک به صفر شود.

2-به صورت لحظه ای از اطلاعات پشتیبان بگیرید:

شاید اطلاعات کلاس مجازی  و ویدئوی مربوط به آن، آنقدر مهم نباشد که نیاز به پشتیبان‌گیری داشته باشد. اما اطلاعات مربوط به مدیریت کلاس‌ها، افراد و آموزشگاه بسیار مهم بوده و باید به صورت منظم از آن پشتیبان گرفته شود.

3-به صورت کلاستر طراحی شود:

سرورهایی که به صورت کلاستر طراحی می‌شوند به صورت زنجیره وار به یکدیگر متصل شده و در صورت قطعی لحظه ای و ایجاد مشکل در یکی از سرورها، بار آموزش مجازی و... بین سرورهای دیگر تقسیم شده و کلاس‌هایی که روی آن سرور برگزار شده اند، با مشکل مواجه نمی‌شوند.

4-داخلی باشد:

سرورهایی که در داخل ایران و در کنار سرورهای مجموعه های بزرگی نظیر دیجی‌کالا؛ اسنپ، پلیس فتا و... قرار دارند؛ با قطع اینترنت جهانی دچار قطعی نمی‌شوند و سامانه آموزش مجازی lms همچنان با قدرت قبل به کار خود ادامه می‌دهد.

داشتن یک ساختار مشخص در دوره آموزش مجازی

برای راه اندازی سایت آموزش مجازی ، باید ایده واضح و دقیقی داشته باشید در خصوص اینکه چطور می‌خواهید آموزش را از چهره به چهره و حضوری به آموزش مجازی تبدیل کنیدباید فرمت دوره آموزش مجازی، مدل طراحی که استفاده می‌کنید، نوع تعاملات آموزش مجازی را مشخص کنید و در نهایت یک تکنولوژی آموزشی مناسب انتخاب کنیدعلاوه بر این، ببینید آیا می‌خواهید اطلاعات را در یک فرمت خطی ارائه دهید، که در آن فراگیران اطلاعات را در یک توالی خاصی دریافت می‌کنند؟ یا می‌خواهید به فراگیران این قابلیت را بدهید که ماژول درسی خود را در هر جلسه خودشان انتخاب کنند؟

انتخاب پلتفرم مناسب

پلتفرم‌های مختلفی برای سامانه آموزش مجازی lms وجود دارند. برخی از آن‌ها با یکسری سیستم‌های مدیریتی همراه شده و کار مدیریت را هم سهل کرده اند.به عنوان مثال ما می توانیم برای مدارس و آموزشگاه ها از سیستم بیان نو استفاده کنیم

***
برای دریافت مشاوره رایگان در حوزه تولید محتوای الکترونیکی آموزشی با کارشناسان بیان نو در ارتباط باشید.همچنین اگر می خواهید تولید محتوای خود را برون سپاری کنید همین الان ثبت سفارش کنید و در اسرع وقت محتوای با کیفیت خود را دریافت کنید  

0 دیدگاه

برای ارسال دیدگاه باید کاربر سایت باشید
ارسال دیدگاه