چگونه یک دوره آنلاین در سامانه LMS برگزار کنیم؟

تصویر پست
آموزش آنلاین
  • 11 اردیبهشت 1401
  • پسند
  • 0 دیدگاه

ساخت یک دوره آنلاین مانند ساخت یک قفسه کتاب است.

اگر شما یک جعبه ابزار خوبی داشته باشید  راه اندازی آن قفسه ساده و آسان است و شما به سادگی در چند مرحله این کار را انجام می دهید و پس از اتمام کار  می توانید کتاب های خود را مرتب کنید و از قفسه جدید خود لذت ببرید.

اما بدون یک جعبه ابزار خوب انجام این یک کار، دلهره آور و پیچیده میشود. یا بدتر از آن، شما یک جعبه ابزار دارید اما ابزارهای مناسبی ندارد یا طوری سازمان دهی شده است که پیدا کردن مواردی که بتوانید برای انجام کار از آنها استفاده کنید دشوار هست.

سوالی که پیش می آید این هست که این مثال چه ربطی به آموزش الکترونیکی دارد؟

این دو سناریو ممکن است ربطی به هم نداشته باشند ولی همان اصل داشتن یک جعبه ابزار خوب در مورد آموزش الکترونیکی هم صدق می کند.  ایجاد یک دوره آنلاین بدون ابزار مناسب می تواند دلهره آور باشد. اینجاست که داشتن یک سیستم مدیریت یادگیری (LMS) به خوبی طراحی شده و مجهز به کار می آید.

یک LMS خوب کاری را که می تواند یک کار پیچیده باشد، ساده می کند. در این مقاله شما را راهنمایی می کنیم که ابزارهای مناسب برای یک LMS خوب چیست و چگونه می توانیم دوره های انلاین خود را به ساده ترین و سریع ترین شکل ممکن ایجاد کنیم به طوری که قابل استفاده برای تمامی افراد باشد.

چگونه یک دوره آنلاین با کیفیت را در 10 مرحله ایجاد کنیم؟

آن ابزار های دقیق چه هستند؟ و چگونه می توانید از آن ها برای ایجاد دوره های آنلاین استفاده کنید؟ اگر شما از یک LMS که طراحی مناسبی داشته باشد استفاده می کنید ایجاد یک دوره آنلاین آسان خواهد بود.

همه چیزهایی را که لازم است  بدانید در یک راهنمای 10 مرحله ای جمع آوری کرده ایم. شما همچنین می توانید از این معیار ها به عنوان چک لیستی از ویژگی های یک LMS خوب استفاده کنید تا هنگام انتخاب یک پلتفرم آموزشی آنها را مورد ارزیابی قرار دهید.

1-      امکان تعریف نقش ها با وظایف مختلف

2-      تعریف تنظیمات شخصی

3-      تعریف سناریوی آموزشی

4-      ایجاد محتوا

5-      امکان بارگذاری انواع محتوا

6-      امکان ارزیابی کردن

7-      شاخص هایی برای تشویق کردن فراگیران

8-      امکان ثبت نام فراگیران در دوره های آنلاین

9-      تبلیغ و ترویج دوره

10-  دریافت گزارشات مختلف

سامانه آموزش مجازی بیان نو

 

 

گام اول : امکان تعریف نقش ها با وظایف مختلف

 LMSشما باید دارای نقش های مختلف با سطح دسترسی های متفاوتی باشد به عنوان مثال: نقش مدیر سیستم، نقش استاد و نقش فراگیر اینها سه نقش معمول در یک سامانه آموزش مجازی هستند ولی ممکن است شما نیاز به نقش های بیشتری داشته باشید که امکان ساخت و تعریف آنها از قابلیت های یک LMS خوب می باشد.

در نهایت برای ایجاد یک دوره ی انلاین شما باید به عنوان مدیر سیستم وارد شوید.

گام دوم: تعریف تنظیمات شخصی

سفارشی کردن برگزاری یک دوره از ویژگی های اصلی یک سامانه LMS می باشد از جمله این تنظیمات شامل:

تنظیمات اولیه:

دوره شما در مورد چه چیزی است؟

در گام اول برای اینکه بتوانید فراگیران را برای ثبت نام در دوره های آموزشی خود جذب کنید نیاز هست تا توضیحاتی را در اختیار آنها بگذارید. این توضیحات می تواند به صورت متنی یا ویدیویی از معرفی دوره باشد. یا اینکه شما می توانید بخشی از جلسات تعریف شده برای یک دوره را به صورت رایگان تعریف کنید تا افراد قبل از ثبت نام در دوره آموزشی از کیفیت محتوای آموزشی شما رضایت کافی را کسب کنند.

نکته: لذا یکی از معیارهای خرید سامانه آموزش مجازی خوب داشتن تنظیمات اولیه و تعریف ویدیوی معرفی دوره و تصویر شاخص برای هر دوره و بهینه بودن در سئو می باشد تا دوره شما به مطلوب ترین حالت ممکن نمایش داده شود.

ظرفیت

آیا شما نیاز به محدود کردن افراد برای ثبت نام خواهید داشت؟

LMS شما باید این توانایی را داشته باشد تا امکان ثبت نام فراگیران در یک دوره آموزشی را محدود کند یا اینکه تعداد افراد شده در یک دوره آموزشی به صورت نامحدود تعریف شود. این تنظیمات باید در اختیار مدیر سیستم باشد. نکته: همچنین در صورت نیاز باید بتوانید کاربران را به صورتی دستی وارد یک دوره نمایید. علاوه بر این اگر این دوره برای یک گروه خاص در حال برگزاری می باشد باید بتوانید با استفاده از گزینه مخفی کردن امکان ثبت نام در دوره آموزشی را برای دیگر فراگیران محدود کنید.

زمان زمان برگزاری یک دوره آموزشی می تواند براساس تاریخ شروع و تاریخ پایان باشد در این حالت افراد باید در بازه ثبت نام شده از محتوای جلسات استفاده کنند. ولی حالت دیگری هم وجود دارد. یکی از آموزش های مجازی این هست که فراگیران می توانند هر وقت که صلاح دانستند از محتوای آموزشی استفاده کنند لذا حالت دوم بر اساس تاریخ دسترسی فرد به دوره می باشد. یعنی زمانی که فرد در دوره ثبت نام کرد یک ماه یک هر چند روز دیگر که توسط مدیر سیستم تعیین می شود به محتوا دسترسی خواهد داشت و بعد از گذشت این بازه دیگر امکان دسترسی به محتوا وجود ندارد.

نکته: البته باید در نظر گرفت که دسترسی به بعضی از محتوا ها ممکن است نا محدود باشد که باتوجه به نظر مدیر سیستم قابل تغییر و ویرایش می باشد.

نمایش

نحوه نمایش دوره ها در صفحه اصلی سایت آموزشی بسیار مهم است. اکثر  lms ها به طور پیش فرض به ترتیب حروف الفبا دوره ها را نمایش می دهند. اما شما باید بتوانید این قسمت را برای خود شخصی سازی کنید.

نکته : شما می توانید یک جعبه چک باکس برای فعال و غیر  فعال  کردن نمایش دوره ها داشته باشید . "در  lms بیان نو قابلیتی وجود دارد که شما می توانید دوره ها رابر اساس پرفروش ترین ها پر بازدید ترین ها به طور دلخواه چیدمان کنید و قالب صفحه اصلی خود را شخصی سازی نمایید."

قیمت :

قیمت گذاری دوره ها یکی دیگر از بخش های مهم برای تنظیمات اولیه ساخت یک دوره آنلاین می باشد. تنظیمات خوب برای قیمت گذاری یک دوره آموزشی دست شما را برای تعریف استراتژی های مختلف فروش باز می گذارد.

سامانه آموزش مجازی
***
در پلتفرم آموزش مجازی بیان نو علاوه بر این که می توانید برای دوره های آموزشی قیمت تعیین کنید امکان فروش جلسات یک دوره آموزشی و قیمت گذاری آنها به صورت جداگانه وجود دارد. همپنین تعریف کد های تخفیف برای یک دوره آموزشی بسته به نیاز شما قابل تعریف می باشد.
***

گام سوم : تعریف سناریوی آموزشی

حالا وقت آن رسیده که مشخص کنید فراگیرانی که در دوره آموزشی شما ثبت نام میکنند چگونه باید مسیر آموزشی را تا پایان و تکمیل کردن دوره طی کنند. این سناریو براساس چهار شاخص قابل تعریف شدن است:

·         پیش نیاز بودن جلسات: ایا جلسات آموزشی شما باید به ترتیب تکمیل شود یا فراگیر می تواند هر بخش را به دلخواه مشاهده کند؟

·         مسیر یادگیری:آیا دوره شما بخشی از یک دوره بزرگتر است؟ یعنی کاربر تا زمانی که این دوره را نگذراند نمی تواند در دوره های بعدی شرکت کند؟

·         نحوه تکمیل کردن دوره: ایا باید تمام قسمت ها را تکمیل کنند یا برخی از انها اختیاری هستند؟

·         دریافت گواهینامه: نمره نهایی کاربر چگونه محاسبه می شود؟با استفاده از نمره در تمامی فعالیت ها از جمله کوییز ها و تمرین ها؟ یا فقط آزمون ها ملاک هستند؟

گام چهارم: ایجاد محتوا

هنگامی که شما یک دوره آنلاین ایجاد می کنید ساخت جلسات و بارگزاری محتواها ممکن است از سخت ترین کار ها به نظر برسد. اما با داشتن یک LMS خوب این کار می تواند یک فعالیت بسیار ساده و روتین باشد.

یک LMS خوب باید توانایی پشتیبانی از تمامی منابع آموزشی شما را داشته باشد. امکان تعریف محتواهای ویدیویی، محتواهای متنی، بارگزاری فایلهای پاورپوینت یا پی دی اف، امکان بارگزاری فایل های تعاملی یا اسکورم و پشتیبانی از آنها، امکان ساخت تمرین ها و آزمون ها با سبک سوالات مختلف از معیارهای خرید سامانه آموزش مجازی خوب می باشد.

بیان نو گروه تخصصی آموزش مجازی
***
"با سامانه آموزش مجازی بیان نو فقط با چند کلیک دوره های آنلاین خود را ایجاد کنید
آسان برای راه اندازی، آسان برای استفاده، آسان برای سفارشی کردن."
***

گام پنجم: امکان بارگزاری محتوا

افراد به روش های مختلف یاد می گیرند. بنابراین شما باید سعی کنید یک دوره آنلاین ایجاد کنید که بتواند به انواع مختلف یادگیری پاسخ دهد.

همچنین باید اهداف یادگیری متفاوتی را در نظر بگیرید نتیجه یا هدف هر نوع از محتوا، نحوه ارائه آن را تعیین می کند. برای مثال، اگر بخواهید یک دوره آموزشی با عنوان ارائه راه‌های عملی برای مدیریت مکالمات دشوار را به نماینده فروش آموزش دهید، استفاده کامل از محتواهای متنی جواب نخواهد داد اما این نوع محتوا می تواند روش خوبی برای توصیف نظریه ها باشد.

 

برای ایجاد دوره‌های آنلاین که در هر دو سطح ارائه می‌شوند، یک LMS خوب باید طیف کاملی از گزینه‌های محتوا را ارائه دهد. در اینجا لیست ضروری انواع محتوا به همراه نکاتی در مورد استفاده و زمان استفاده آن می پردازیم:

محتوای متنی:

یک شکل یک طرفه از یادگیری است . محتوای مبتنی بر متن کم پویاترین و هیجان انگیزترین قالب است. اما اگر به شیوه درست ارائه شده باشد کاربرد های خود را دارد.

متن یک قالب آشناست همه تشخیص خواهند داد و با ان احساس راحتی خواهند کرد. تولید آن ارزان تر و سریع تر است و با هیچ گونه الزامات فنی روبرو نیست.

قابل استفاده برای: توضیح نظریه ها یا مفاهیم و ارائه اطلاعات پیش زمینه در مورد یک موضوع.

منابع وب

اینترنت پر از محتوا است که می توانید برای ایجاد دوره های آنلاین از آن استفاده کنید. استفاده از محتوا از وب سایت های خارجی به دوره شما اعتبار می دهد

ویدئو

ویدئو به سرعت به محبوب ترین فرمت ها برای برقرای ارتباط انلاین تبدیل شده است. و دارای عناصری از سبک های مختلف یادگیری مانند بصری ، شنیداری، کتبی و جنبشی است.

نکته: شما باید بتوانید ویدیوها را به روش های مختلف در LMS خود بارگزاری کنید ممکن است ویدیوی شما در آپارات یا یوتیوب بارگزاری شده باشد و شما باید بتوانید از قابلیت کد امد برای نمایش ویدیوی خود استفاده کنید یا با استفاده از لینک های خارجی ویدیوی خود را به جلسه مرتبط کنید.

صوتی

تصویر ممکن است سریع تر از صدا سفر کند .اما مغز انسان سریع تر صدا را پردازش می کند. به همین دلیل شما باید در دوره های آنلاین خود از صدا استفاده کنید. نکته: هنگام برقراری ارتباط صرفاً از طریق صدا، زبان برجسته‌تر می‌شود، بنابراین به لحن، اصطلاحات و اصطلاحات واژگانی که استفاده می‌کنید توجه بیشتری داشته باشید.

فایلها

اگر شما قبلا برای دوره آموزشی خود فایلهای آموزشی از جمله پاورپوینت، پی دی اف، ورد یا اکسل تهیه کرده اید می توانید آنها را در دوره آموزشی آنلاین خود استفاده کنید.

 

جلسات زنده

اگر محتوا صرفاً از مواد آموزشی تشکیل شده باشد، آموزش می تواند یک تجربه منزوی باشد. به همین دلیل است که یادگیری ترکیبی (ترکیبی از جلسات سنتی، کلاس درس و محتوای دیجیتال) بسیار محبوب است.

شما باید بتوانید با استفاده از LMS خود جلسات آنلاین همزمانی را ترتیب دهید که در آن فراگیران با شما ارتباط صوتی و تصویری داشته باشند و به صورت زنده با شما در تعامل باشند و سوالات خود را مطرح کنند.

نکته: شما می توانید از سامانه آموزش مجازی خود برای ارسال اطلاعیه های شروع جلسات آنلاین یا حضوری استفاده کنید.

گام ششم: امکان ارزیابی کردن

همه دوره های آنلاین ممکن است نیاز به ارزیابی کردن نداشتن باشند ولی بسیاری از دوره های آموزشی آنلاین باید فرایند ارزیابی را انجام دهند تا مطمئن شوید که فراگیران نکات کلیدی دوره آموزشی شما را درک کرده اند.

هنگامی که محتوای آموزش مجازی دوره خود را ساختید، زمان آن است که برای ارزیابی های خود تصمیم بگیرید. مثلا ارزیابی بعد از پایان هر جلسه باشد یا بعد از پایان کل دوره؟

انواع مختلف ارزیابی وجود دارد شما می توانید برای ارزیابی فراگیران از تمرین یا آزمون آنلاین استفاده کنید برای اینکار LMS شما باید بتواند از انواع سوالات تعاملی از جمله چند انتخابی، مچ کردن، جالی خالی، تشریحی، ارسال فایل و ... پشتیبانی کند. این ها مزیت های سامانه آموزش مجازی خوب است که شما را در ساخت یک دوره آنلاین کمک میکند/

 

گام هفتم : شاخص هایی برای تشویق کردن فراگیران

 

شما می توانید با تعریف روش های مختلف ارزیابی کاربران را وادار به تعامل در دوره کنید اما آنها به تنهایی انگیزه زیادی را ایجاد نمی کنند

اگر سایت آموزشی شما توانایی استفاده از گیمیفیکیشن را داشته باشد بسیار عالی است. شما می توانید با استفاده از این ابزار به ازای هر فعالیت کاربر و نمره ای که کسب می کند به آن امتیاز یا نشان یا مدالی بدهید کاربر می تواند سطح خود را در بخش های مختلف با سایر کاربران مقایسه کند در نهایت می توانید با تعریف استراتژی های مختلف امکان استفاده از امتیاز ها یا مدال های دریافت شده را فراهم کنید به عنوان مثال فراگیر می تواند امتیاز یا مدال های خود را بدهد و از کد های تخفیف برای خرید دوره های آتی استفاده کند یا مجوز ورود به دوره های خاص را بگیرد.

 

گام هشتم: امکان ثبت نام فراگیران در دوره آنلاین

 

با استفاده از lms  می توانید این کار را به سه روش انجام دهید:

·         به صورت دستی کاربران را اضافه کنید.

·         ایجاد قاعده ای که به طور خودکار افراد را به یک گروه خاص اختصاص می دهد

·         عمومی کردن دوره طوری که مردم بتوانند ثبت نام کنند.

  گام نهم: تبلیغ و ترویج دوره:

 

شما تا به اینجا بخش عمده از ایجاد یک دوره آنلاین را انجام داده اید اما تا زمانی که دوره شما دیده نشود نتایج شما بلااستفاده می ماند لذا شرکتی که به شما خدمات LMS می دهد در صورتی که بتواند برای شما امکان تبلیغ کردن دوره های آموزشی و دیده شدن آنها از روش های مختلف را فراهم کند بسیار عالی است و بنظر من حتما به آن محصول اعتماد کنید.

 

 

گام دهم: دریافت گزارشات مختلف

 

در نهایت یکی دیگر از مزیت های سامانه آموزش مجازی خوب این هست که بتواند گزارش ها و آمار های مناسب را بعد از پایان دوره به تفکیک فراگیران در اختیار شما قرار دهد.

امکان ساخت گزارش ها و دریافت خروجی آنها به صورت اکسل می تواند یکی از ویژگی های سامانه آموزش مجازی خوب باشد.

سامانه آموزش مجازی بیان نو
***
با سامانه آموزش مجازی بیان نو، مقرون به صرفه ترین و کاربرپسندترین سیستم مدیریت یادگیری در بازار، در زمان و پول خود صرفه جویی کنید. برای مشاهده سامانه شما می توانید به صورت رایگان از خدمات آن استفاده کنید.
***

0 دیدگاه

برای ارسال دیدگاه باید کاربر سایت باشید
ارسال دیدگاه