آموزش الکترونیکی چیست؟

تصویر پست
آموزش آنلاین
  • 09 مهر 1401
  • پسند
  • 0 دیدگاه

سیستم مدیریت یادگیری الکترونیکی lms، که به آن سامانه آموزش آنلاین یا سامانه آموزش مجازی نیز گفته می شود، کسب دانش به روشی است که از طریق فناوری ها و رسانه های الکترونیکی صورت می گیرد. به زبان ساده، آموزش الکترونیکی به عنوان "یادگیری که به صورت الکترونیکی فعال است" تعریف شده است. به طور معمول، سیستم مدیریت یادگیری الکترونیکی lms به واسطه اینترنت انجام می شود، جایی که دانش آموزان می توانند در هر مکان و زمان به صورت آموزش مجازی آنلاین به مطالب آموزشی خود دسترسی پیدا کنند. سامانه آموزشی  lms اغلب در قالب دوره های آنلاین، مدارک آنلاین یا برنامه های آنلاین انجام می شود.

اهداف كلی سيستم مدیریت یادگیری الکترونیکی lms

·         كاهش هزينه‌های اياب و ذهاب

·         كاهش زمانی كه براي آموزش در خارج از سازمان صرف می‌شود

·         بهبودی و سرعت در انجام وظايف شغلی

·         رسيدن به عملكرد بهتر

·         در دسترس بودن آموزش در هر زمان و هر مكان

·         آموزشی مرتبط، موثر و جذاب

مزایای آموزش الکترونیکی

سیستم یادگیری الکترونیکی lms نسبت به آموزش‌های سنتی، مزایای عمده‌ای دارد که انعطاف‌پذیری و حذف ترددهای پرهزینه و زمان‌بر برای شرکت در دوره‌های آموزشی را می‌توان از مهمترین آنها دانست. در واقع می‌توان گفت در این آموزش، مرز یا محدوده جغرافیایی معنی خود را از دست می‌دهد و هر فرد در هر کجا که باشد می‌تواند با استفاده از اینترنت و فضای مجازی، آموزش متناسب و مورد علاقه خود را فرا گیرد. یکی دیگر از مزایای جالب توجه سیستم مدیریت آموزش الکترونیکیlms  عبارت است از افزایش امکان یادگیری افراد بزرگسال و بیش‌فعال، زیرا این افراد تمایلی به نشستن و گوش دادن به سخنرانی ندارند ولی آماده‌اند برای دوره مورد علاقه‌شان وقت صرف کنند. سایت آمریکایی eLearningNC.gov مدعی است مطالعات زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد در شیوه آموزش الکترونیکی، دانش‌آموزان بسیار بیشتر از افرادی که در کلاس‌های چهره به چهره شرکت می‌کنند، مواد آموزشی را به ذهن می‌سپارند.یکی دیگر از مزیت‌های جالب این شیوه، تاثیرگذاری اندک آن بر محیط زیست است. از آنجا که این روش به صورت اینترنتی و با استفاده از ابزار آنلاین اجرا می‌شود، آن را یک سیستم بدون کاغذ یا به اصطلاح  paperless به شمار می‌آورند که همین موضوع با جلوگیری از مصرف بی‌رویه کاغذ، به نوعی باعث حفظ محیط زیست می‌شود.

طبق یک پژوهش صورت گرفته، دوره‌های آموزش مجازی آنلاین و از راه دور در مقایسه با کلاس‌های حضوری، حدود 90 درصد انرژی کمتری مصرف می‌کنند و تولید گازهای گلخانه‌ای در این شیوه، 85 درصد کمتر از کلاس‌های سنتی است.

این شیوه مزایای متعدد دیگری هم دارد که به اختصار به چند مورد آنها اشاره می‌کنیم:

  • ارزان بودن آموزش
  • تکرارپذیر بودن درس
  • به‌روز بودن محتوا
  • سهولت دسترسی به کلاس‌ها
  • برگزاری کلاس‌ها در تمامی ساعات شبانه روز و ایام هفته
  • تنوع دوره‌ها و موضوعات آموزشی به فراخور شرایط و استعدادهای یادگیرنده

 

تاریخچه سامانه آموزشی lms  در ایران

عصر آموزش آنلاین و از راه دور تقریبا پس از انقلاب اسلامی در اواخر دهه ۷۰ با راه اندازی سیستم مدیریت آموزش الکترنیکی lms (learning management systems) در دانشگاه تهران آغاز شد. نخستین بار دانشگاه تهران ۹ درس را برای دانشجویان دانشگاه تهران به صورت آموزش مجازی برگزار کرد و دانشجویان برای اولین بار این نوع از آموزش را تجربه کردند. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز پس از این تجربه خبر از تأسیس اولین دانشگاه اینترنتی در کشور را داد که به صورت مؤسسه غیر انتفاعی کار خود را آغاز می کند. پس از این رویدادها و تجربه خوبی که کسب شده بود سایر دانشگاه ها نیز به راه اندازی سیستم آموزش مجازی رغبت نشان دادند و می توان گفت دانشگاه در ایران پیشرو در برگزاری آموزش الکترونیکی بود. امروزه این شکل از آموزش در ایران پیشرفت شگرفی داشته است، به گونه ای که وزارت آموزش و پروش استفاده از سایت ال ام اس و برگزاری کلاس های هوشمند و معکوس را در اولویت برنامه کاری خود قرار داده است. آموزش الکترونیکی به عنوان یک فناوری نوین همچنان در حال تغییر و تحول است. در عصر جدید آموزش الکترونیکی دیگر امتحان خود را پس داده است و حالا باید شاهد پیشرفت ها و فناوری های جدید آن بود.

انواع آموزش الکترونیکی

آموزش کارمندان

آموزش کارمندان متداول ترین نوع سازمانهای یادگیری الکترونیکی است که از  سایت  lmsبرای آنها استفاده می کنند. سازمانها به دلایل متعددی از جمله استخدام و بهبود عملکرد کارکنان از آموزش کارمندان استفاده می کنند. آموزش کارمندان با استفاده از سامانه آموزشیlms  آموزش را رسمیت می بخشد و آن را کارآمدتر می کند.

در مقایسه با آموزش های سنتی ، آموزش مجازی آنلاین با ارتقا دانش و فرهنگ آموزش الکترونیکی ، به طور موثرتری توسعه حرفه ای را تشویق می کند. علاوه بر این ،سامانه آموزشlms  باید به شما امکان ایجاد امتحانات ، اجرای گزارش ها و جمع آوری بازخورد را بدهد تا بتوانید به طور مداوم عملکرد آموزش را ارزیابی و بهبود دهید.

آموزش انطباق

آموزش انطباق برای اکثر سازمانها یک ضرورت است. این نوع آموزش کارمندان شما را از قوانین یا مقررات قابل اجرا در مورد نقش و صنعت آنها مطلع می کند. آموزش انطباق اجباری است و به مباحثی مانند بهداشت ، ایمنی و عزت نفس در محل کار می پردازد.

آموزش مشتری

ایده آموزش مشتریان شما ممکن است تصور عجیبی به نظر برسد. اما ارزش عمیقی دارد! برنامه های آموزش مشتری به مشتریان شما در استفاده و درک محصول یا خدمات شما کمک می کند. این نوع آموزش خصوصاً در بین ارائه دهندگان نرم افزار بسیار محبوب است.

علاوه بر افزایش تجربه مشتری ، آموزش مشتری به نفع سازمانهایی است که آنها را نیز اداره می کنند. شما خدمات بهتر روی مشتری ، تعامل بیشتر با محصول یا خدمات خود و بهبود مشتری را تجربه خواهید کرد.

آموزش شریک

آموزش شریک که به عنوان آموزش فروشنده نیز شناخته می شود ، ابزارهایی را برای شرکای موفقیت آمیز شبکه شما به شرکای شما می دهد. انواع آموزش ها شامل آموزش اطلاعات محصول ، آموزش فروش ، آموزش پشتیبانی ، راهنمایی بازاریابی و غیره است. اغلب آموزش های دارای گواهینامه پیش شرط شریک شدن هستند.

آموزش شریک مزایای بسیاری دارد. این می تواند به شما کمک کند که شرکا را درگیر کنید ، هزینه های پشتیبانی را کاهش دهید ، رشد مقیاس را افزایش دهید و از نام تجاری خود محافظت کنید

***
با سامانه آموزش مجازی بیان نو، مقرون به صرفه ترین و کاربرپسندترین سیستم مدیریت یادگیری در بازار، در زمان و پول خود صرفه جویی کنید. برای مشاهده سامانه شما می توانید به صورت رایگان از خدمات آن استفاده کنید.

0 دیدگاه

برای ارسال دیدگاه باید کاربر سایت باشید
ارسال دیدگاه